Mat

tisdag 22 januari 2013 Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

2013-01-22

Sov till klockan kvart i nio.
Träffade Bostadsministern idag tillsammans med Alain. Bostadsministern tycker att energieffektiva hus är bra till skillnad från andra bostadsministrar.

Mat

Jag är diabetiker och dricker inte alkohol. Det är utgångspunkten. Annars äter jag allt utom lutfisk, vilket ändå inte finns här. Jag är glad att jag är animaliker och inte vegetarian, annars skulle jag nog ha svårt att livnära mig utanför hotellet.

Frukosten som hotellet serverar är väl fransk/internationell: Baguetter, croissanter, La Vache Qui Rit, (mjukost) kokt pressad skinka, crepes, hårdkokta ägg, marmelad, honung, fruktyoughurt, söta frukostflingor, te, kaffe, mango, ananas, passionsfrukt.

Jag äter två ägg och mitt eget lite grövre bröd som jag köpt i ett bageri. Dricker massvis med kaffe.

Lunch på hotellet är alltid en läcker buffé. Idag åt jag sallad med rivna morötter, vitkål, avokado, Mycket är uppblandat med bladsallad och frukter, tomater och gurka är sällsynta. Det finns fisk, kött och fågel, idag åt jag två stekta duvor, en läckerhet. Ris, couscous, gröna bönor. Jordgubbar och creme brulee. Tyvärr kan jag inte äta dessa läckerheter. Lunchen kostar som en svensk lunch, ca 100 kr. Jag äter här när jag kan.

På kvällen brukar jag äta en Sallad Nicoise. På hotellet har de inte fattat ännu att jag inte äter potatis eller vitt bröd, så det får jag sortera bort.

På gatorna kan man köpa morötter och frukt av flickor som går med sina packningar på huvudet. Jag har alltid några morötter till hands. Man kan också köpa grillad majs och grillade bananer. Annars gäller kött. Det finns restauranger, som serverar vedgrillade kycklingar och lammbitar.

Vid begravningsfesten åt jag nygrillad get och tomater. Att man lagar ma-ten på öppna eldar ger en särskild arom och smak. Salt eller kryddor förekommer nästan inte. Unghönsen var också mycket goda. Inälvor som mage och lever är särskilt gott. Innan man äter är det viktigt att tvätta händerna. Fat med rent (drickbart) vatten bär kvinnorna fram. I Claire och Albert Campaores vardags/matrum finns ett tvättställ.

På festen åt jag också en traditionell gröt av majs och sesam. Man ställer fram ett fat med gröten och man äter med fingrarna. Man doppar en klick i en seg sås som jag tror var kokt på kycklingskrov. Riktigt gott. Männen runt bordet skrattade när jag brände mig på den kletiga gröten, så någon letade fram en sked.

Jag förstår att man äter mycket kött. Grönsakerna kommer från andra delar i Burkina eller importeras från Elfenbenskusten. I den torra marken runt Ouagadougou odlar man ris och säd, på våtare ställen lök och morötter. Riset kan man lagra i förrådsbyggnader. Annars slaktar man det som behövs. En get räcker till en måltid för tjugo personer. Två höns till fem personer. Salt har jag inte sett. Källare gräver man inte (kanske projektet kan bidra till detta?) och det finns ingen ström till kylar och frysar på landsbygden.

Maten springer ju omkring på två eller fyra ben.

Jag längtar faktiskt lite till Sverige för att få ordentligt med grönsaker men jag mår jättebra och har inte blivit magsjuk. Snuset kan jag ransonera.