Ön att komma tillbaka till!

tisdag 15 januari 2013 Skurup, Skåne län, Sverige

År efter år har jag frågat mig själv VARFÖR folk åker till ett ställe på charter, där vart man än går hör man svenska, menyerna är på svenska, aftonbladet säljs i affärerna och där man inte ens behöver prata det lokala språket för att bli förstådd. MEN efter en fantastisk vecka på underbara Gran Canaria så kan jag nu erkänna mig segrad! Nu förstår jag PRECIS vad alla folk återkommer dit för! En ö utan dess like. Menyerna må finnas på 10 olika språk.. hela lokalbefolkningen må kunna minst 10 ord svenska och nationalrätten må vara köttbullar och potatismos (inte än - haha) men denna ö har verkligen allt. Något för alla.

Hela veckan hade vi fantastiskt väder. Sol och varmt, men behagligt varmt - inte Thailand i maj varmt. Thank God. Detta betydde att man inte behövde byta kläder hela tiden :-) och svettades, det gjorde man knappt :) Brände oss i solen, det gjorde vi dock (inte jag då, utan Stoffe och Niklas haha - kräftorna små). Emma och jag var smarta nog att smörja in oss i olja (solfaktor 8). ;) Kvällarna var svala och där kom min lätta jacka bra till hands.

Mat var relativt billigt. Beroende på vart man åt såklart. Ute på restauranger var det kanonfin mat till mellan 10-20 Euro per huvudrätt. Åt perfekt oxfilé för 18 Euro, så man klagade inte :-) Öl och vin var billigare än läsk (faktiskt) och drinkarna var överfulla med sprit. Inte alltid gott, men man fick vad man betalade för i alla fall :-)

Våra dagsutflykter tog oss till Puerto Mogan (supermysig hamnby med supersöta affärer och stranden playa del mogan), Playa los amadores (turkost vatten vackert som få) där vi solade och gjorde vårt enda dopp i havet - ISKALLT. Sen fick vi oss en tur till vilda västern staden Sioux City där vi åt grym bbq-buffé och fick se en show (och den enda albino-alligatorn i Europa). Las Palmas tog vi oss också an en dag. Dit åker vi aldrig igen. Rätt mysig stad skulle jag tro, om man hittat rätt och haft rätt inställning (vilket vi inte hade hehe). Shopping är inget man ska ha på semesterlistan om man åker till GC. Fanns ett par fina affärer, men det mesta var skit - ursäkta uttrycket.

Att ta sig runt ön med hyrbil är lättare än att bre hårt smör på en bulle.... och hyrbil! Kostade knappt någonting (800 sek för 3 dygn) och ca 16 Euro att fylla på bensin på.

Nej, Gran Canaria ska jag absolut återvända till. Inte nästa år, eller året därefter.. och kanske inte på 10 år till (världen är en stor plats att utforska!), men en dag ska jag ligga där igen och gotta mig i solen och suga åt mig den sköna atmosfär som omringar en!

Kort och gott - jag rekommenderar alla att åka dit!