Sen uppdatering från Manuel Antonio

onsdag 9 januari 2013 Manuel Antonio, Quepos, Puntarenas, Costa Rica

Här kommer en sen uppdatering från vår tid i Manuel Antonio över jul och nyår. Förväntansfulla hyrde vi en bil och tog oss ner från norra Costa Rica och körde längs kusten tills vi nådde den lilla staden Quepos och byn Manuel Antonio som ligger belägen uppe på några kullar vid havet. Naturen hade skiftat från ett torrare landskap till en grön djungel med hög luftfuktighet. Vi hittade huset där vi skulle bo de närmsta 2 veckorna tillsammans med familjen som snart skulle anlända från Sverige. Huset låg beläget mitt i djungeln med ett ständigt surr från fåglar, syrsor, grodor och många okända saker. Barnen förväntansfulla att träffa kusinerna och få lite leksällskap och vi själva glada att återse familjen och få fira jul och nyår tillsammans. Under de två veckorna har vi blandat stranddagar med utflykter och nya upptäckter. Vi besökte nationalparken med en privat guide som visade oss iguaner, krabbor, ödlor, fåglar, sengångare, apor och tvättbjörnar. Höjdpunkten var nog den fantastiska stranden med en vattentemperatur på 34 grader och stranden som kantades med apor och tvättbjörnar. Vi gjorde även en dagsutflykt till playa bellena och marinnationalparken för en båttur och titta på delfiner och valar. Valar fick vi inte se men delfinerna var fantastiska. Det bjöds även på snorkling vilket vi inte ville göra eftersom vi hamnat i ett hårt regnväder. Typiskt!!
Placido, pappa och Fredrik åkte också på en fiskresa och lyckades fånga både flygfisk och dorado eller mer känd som mai mai (en riktig fuling). Sen fick vi äta fisk resten av veckan.
En utflykt gick också ut till Mangrov träsken. En fin båttur i häftig träsk miljö med mycket fåglar och apor. Krokodiler lyckades vi inte se.
Sista dagen på året tog vi oss till en liten strand med taxi som var minde och lugnare med vågor. Vattnet varmt och härligt och vi kunde också passa på att snorkla. På kvällen var vi ute och åt en tre rätters god middag. Tack mamma!! Sen lyckades vi hålla både oss själva och barnen vakna till tolvslaget för champagne och chokladtårta. Sen somnade vi alla gott. Nyårsdagen tog sig familjen till San José och vi stannade kvar ett par dagar till innan det var vår tur att byta plats. Manurl antonio är hittills det vackraste området vi varit i. Naturen mäktig och med havet tätt inpå.
Vi tog bussen till san José för en övernattning.
Tog in på ett enkelt hotell i centrala delarna och gjorde stan på eftermiddagen. En rätt så bullrig och smutsig stad med en stor blandning på smutsiga gamla hus och finare delar. Vi tog en tur på national museum som var mycket intressant. Man har mycket kvar att lära!!!
Kvällen var trevlig och staden lyste upp och det var trevligt att promenera runt och fönstershoppa. Vi somnade tidigt i väntan på en ny dag med en ny busstur som skulle ta oss över till Karibien sidan. Fortsättning följer...