Underbar Spa- och Relax avdelning på Hotel Nordic Forum

onsdag 7 november 2012 Tallinn, Harju län, Estland

Igår anlände vi tidigt till Tallinn som bjöd på regn och rusk.
Vi trotsade vädret och gick på guidad tur genom gamla stan. Vi besökte den Tallinns äldsta kyrka, Ryska kyrkan, Tallinns äldsta apotek samt fick en guidad tur i Rådhuset.

Vi blev inbjudna till ett otroligt mysigt kafe långt inne i en gränd där vi fick värma oss och blev bjudna på varm choklad. Det var så lugnt och ombonat där inne att jag lätt kunnat stanna hela dagen.

Men strax därefter väntade en annorlunda lunch som tog oss tillbaka till medeltiden. Vi var på Old Hansa. Där är personalen utklädd till medeltidsmänniskor. Inne i restaurangen var det endast levande ljus som lyste upp de långa träborden med tillhörande bänkar. Vi blev bjudna på typisk medeltidsmat såsom vildsvin, lax, olika bön och linsröror, vaktelägg mm. Ölen dracks såklart ur stora lerkrukor och musiken var hög men hjärtlig. En fantastiskt rolig upplevelse med maträtter jag aldrig ätit förut.

Efter den goda lunchen bar det av mot hamnen och det nya museet Seaplane Harbour. Det är byggt i en gammal hangr från 1917. Där fick vi inblick i Tallinns krigshistoria samt upleva livet i en ubår samt en isbrytare. Mycket lärorikt och extremt duktig och sympatisk guide som berättade fantastiska historier med inlevelser. Jag fick även chansen att flyga flygplan, nästan. Det var en simulator och det var hemskt roligt.

Efter en händelserik dag men med kalla händer och fötter fick vi checka in på vårt hotell. Vi fick lite fritid så jag passade på att besöka deras fina realxavdelning. Med härlig panorama view över staden, bubblade jag och bastade både ångbastu och vanlig bastu. Efter det kände jag mig härlig mjuk och varm i kroppen.

Middagen intogs på hotellet och det blev inte vilken middag som helst. Det var trerätters med den finaste uppläggningen man kan tänka sig.

Inte nog med detta belv vi medbjudna till Clazz bar där vi fick en välkomstshot och en drink. Efter det var vi vid gott mod så vi fortsatte med The Peshmode Bar för att utforska detta Peshmodemecka. Häftigt att detta band fått en bar tillägnad sig i denna lilla stad =)