Gili T

tisdag 23 oktober 2012 Gili Trawangan, Nusa Tenggara Barat, Indonesien

Giliöarna ligger mitt emellan de två stora öarna Bali och Lombok. Trawangan är den största, sen kommer Air och Meno. Vårat nya hem är ön Gili T.
Ön är ca 7km- 1mil (beroende på vem man frågar) i omkrets. Det tar ca 2h att gå runt hela ön, antingen på huvudvägen (och typ den enda ”riktiga” vägen), eller om man väljer att följa den vita stranden med fötterna plaskandes i vattnet, runt hela ön.
Den del av gatan där allting händer, är dock inte mer än kanske 1km. Resten av vägen runt finns det lite restauranger här och var och en del stora resorter, samt mycket orörd mark som snart kommer att byggas på. Från denna populära strippa har man utsikt över både Lombok och Meno och det är där man hittar allt. Från restauranger, små affärer, warunger (lokala matstånd), dykcenter, hotell fruktstånd, barer, populäraste badstrandbiten, det lilla sköldpaddscentret, alla häst och vagnar, den lokala nattmarknaden och mycket annat smått och gott. Matställena försöker snällt att få dig att äta hos dem, kläd och smyckesbutikerna vill alltid försöka sälja på dig något (men på ett trevligt sätt) och ”glasskvinnan” som ropar ”Hello, please ICECREAM!!”, varje gång man går förbi.
Eftersom det är ett naturreservat så är alla motordrivna fordon förbjudna och folk tar sig runt till fots, med häst och vagn eller med alldeles för små cyklar, många hemmagjorda och specialbyggda med t.ex. ett hjul som styre eller med sadeln nästan nere i marken. Hästarna är små och har en liten vagn som folk kan åka i. Dock undviker jag dessa då alla hästar är i väldigt dåligt skick och blir dåligt behandlade.
Det mesta här är gjort helt eller delvis i bambu, båtar, staket, byggnader osv. Som öns ”husdjur” finns det gott om katter, stora som små, alla med lite halvdåliga svansar. Så dem och hästarna är de enda djuren här på ön (bortsett från lite kackerlackor, spindlar och annat mumsigt).
Så länge du har vägen nära till hands så har du alltid utsikt över den vita stranden och det blågröna underbara vattnet, vare sig du läser en bok, äter, shoppar eller tar en bintang. Det är en otroligt lugnande känsla. Vill du ligga i en hängmatta eller mysa med tårna i sanden krävs inte mycket ansträngning. Musik spelas överallt på ön och man hör de två moskeerna några gånger om dagen som sjunger ut sina böner. Tupparna på ön är många och dem gillar att gala alla tider förutom när dem ska.
Lågsäsongen håller i någon månad till men det är ändå ganska mycket turister som kommer och går med de två dagliga båtarna. Det bor runt 1000 inhemska på ön och kanske en 500 fast boende turister. Sen kommer det under högsäsongerna tusentals turister som tar upp varenda meter som finns på ön, just nu kanske det finns några få hundra. Alla är trevliga glada och stressfria på ön. Man går barfota eller med flipflops och så lite kläder som möjligt då det är väldigt varmt… Temperaturen ligger runt 30 men det känns som mer.
Går man bara en gata upp från huvudgatan, så får man se mer av kulturen och mer av det ”riktiga” Trawangan. Det finns många med pengar på ön, men det finns även många som inte har några pengar och dem är alla blandade med varandra. Någon kan ha ett plåthus med en liten gård och nån höna som springer omkring medans grannen har ett ganska stort hus med flera hönor och kanske en häst eller två. Men alla verkar hjälpa varandra och barnen mår bra och är nöjda. Det finns ingen som svälter eller är hemlös (vad jag har sett än) och man kan se barnen sitta i lera och leka med en sten eller hoppa runt i vattenstrålen av en vattenslang, detta gäller alla barnen. Jag uppskattar verkligen dessa tillfällen när man ser sådant, då man kan jämföra med småbarnen hemma som sitter med sina mobiltelefoner och ipads och inte har någon fantasi mer än vad som setts på tv.
Jag kan skriva hur mycket som helst för att försöka få förklarat känslan om ön. Men man måste komma hit för att verkligen få uppleva det. Och nu är vi ju här :)