Lemur vid en liten sjö

Madagaskar

tisdag 24 juli 2012 Antananarivo, Antsirabe, Madagaskar

Kan ni tänka er det finns någon/ra som tagit över denna sait och tänker fortsätta driva den.
Då tänkte jag skicka ut den text jag skrev under senaste resan. Ja det är visserligen snart 1 månad sedan vi kom tillbaka men vill ni läsa så...

MADAGASKAR April 2012
Från Landvetter lyfte jag och Kajsa, onsdagen den 6/6 till London. Vidare till Nairobi sedan till Antananarivo på Madagaskar, huvudstaden på ön. Allt gick perfekt, vår väskor kom som de skulle trots alla byten. Vår reseledare Daniel väntade på flygplatsen och vi bussades till hotellet där flera andra redan var sedan tidigare på dan, de hade flugit via Paris. Totalt 18 i gruppen.

7-11/6
Från Antananarivo for vi söderut till ett naturreservat vid Ranomafana. En mycket fin by där folket inte var som "iglar". Några enstaka försäljare kom men de var inte påträngande. Vi hade en halvdag i regnskogen där och vi såg flera  Bambulemurer, även en större sort som klängde i träden. Kvällen innan hade vi sett små, små kameleonter som sov i träden. Det var en kortare nattpromenad med ficklampa, såg även en liten muslemur då.
Har fått prova på terminalbad utomhus, med vatten från varma källor, därefter tog Kajsa och jag massage, 50 minuter för 10 000 Ariary ca 40 kr i ett lite skjul nära badet. Väldigt bra.
Har färdats till östkusten via ett kullrigt vackert landskap som dock skövlats på sin skog i samband med svedjebruk, nu finns ingen skog kvar. De  försöker återplantera en del träd nu.
Ett besök gjordes även till hajfritt vatten vid Indiska Oceanen där några badade. Daniel serverade öl efter. Denna lilla byn, Manakara, var en mycket enkel men trevlig by. Vägen dit var svår då en cyklon tagit stora delar av vägen så det var lite med hjärtat i halsgropen vi  kom fram.

När vi gjorde toastopp, på lämpligt ställe längs vägen, gällde det att skynda sig för strax kom barn rusande från någonstans, för att beskåda oss! Det är inte vanligt med turister på ön efter de politiska oroligheterna här 2009. Fast idag finns ingen anledning till oro av den anledningen.

12-15/6
Skulle åkt tåg till nästa ställe men tåget går bara en dag i veckan (och inte ens det var säkert) och det var inte den dagen vi var där. Vi fick (istället för båt som det var sagt det skulle bli istället för tåget) åka buss till Fianarantsoa. Det är landets andra största stad. Där blev det bank-, postbesök samt en T-shirtbutik med lite annat också. Körde vidare näst dag och besökte ett reservat där det finns ringsvansade lemurer. Efter detta vidare till en av Madagaskars större Zebumarknader. Häftigt med denna stora plats och alla Zebuer, som fanns på platsen med sin/a ägare. De sålde djuren märktes med färg och flyttades till en speciell inhägnad.
Vi har också hunnit se papperstillverkning där de gjorde fina papper med blommor, äkta sådana!

Vi besökte också en av öns större vintillverkare. Det är 300 bönder knutna till detta kooperativ. De gjorde rött-, vitt-, rose'viner, samt några starkare drycker och en del sötare. Allt gjordes i metallkärl, ingen ek här. Vi fick även provsmaka alla sorter, och det var inga mätningar i cl för provsmakningen, utan det hälldes godtyckligt i glasen. Om någon inte var glad när vi kom så var de det när vi åkte ...

Kommit västerut mitt på ön, Isalo. Här är naturen och landskapet otroligt vackert, stora vidsträckta vidder, berg i alla formationer, obeskrivligt, måste ses! Solnedgången med champagne har vi också upplevt. Som någon sa "Man kan bli religiös".
Nu har vi kommit till västkusten. En större stad Toliara, hamnstad. Här har vi lyxigt hotell med riktigt varm dusch, vilket vi inte varit bortskämda med- Ibland har vi inte ens haft vatten i kranarna.
Vi lämnade Isalo. Strax efter att vi lämnat Isalo körde vi in i en svärm med syrsor. De fullkomligt vällde fram i lufter och det slog hela tiden mot framrutan. Lite häftigt. Syrsorna fångas på morgnarna då de är slöa innan värmen fått upp rörligheten. Då bara plockar de dem, kokar/steker och torkar innan de läggs på mattor, i massor, till försäljning.
Vi kom till Safirstaden. För ca 3 år sedan fanns 3 hus här, så fann man safirer straxt utanför och det har blivit en stad på denna korta tid. Det är visst lite som vilda västern där, enligt guiderna.

Vi var också till en nationalpark med vita lemurer, så fina, men svåra att hitta, men våra duktiga spanare hittade dem till slut.

16 -22/6
I dag skall vi åka båt en bit söderut till en by, Anakao, med strand där vi skall bada och koppla av ... En väldigt fin strand med en fin anläggning, med el men inget rinnande vatten. Det hade de löst med en stor tunna för toaletten, som var en vanlig sådan, vattnet var havsvatten vilket vi " spolade" med. I "duschrummet" fanns tre hinkar, en tom o de andra med sötvatten. Utanför fanns en låda med fyllda petflaskor vars vatten värmdes av solen. På em gick de knappt att ta i.

På måndagen bar det av till Antananarivo igen. Vi kördes först med motorbåtarna tillbaka till den strand där bussen fanns. På stranden väntade fyra oxkärror som väskor o de som ville kunde åka med fram till bussen. Flyger från Toliara, fast innan dess fick vi vänta hela dagen, vid det hotell vi bodde på tidigare, då de flyttade fram flygtimmen hela tiden. där fanns dock både pool och mat så vi hade det ganska skönt med bok, promenader ohc bad. Till slut åkte vi ut till flygplatsen och flög 22.30. Vi var framme en dryg timme senare.

Dagen efter fortsatte tolv i gruppen hem och sex fortsatte för ytterligare två dagars äventyr. I vår lilla minibuss som blev rymlig för oss körde vi västerut till Ansirabe, en liten by med en fin resort med små "radrum". Innan vi kom dit besökte vi en plats där de hade många av landets olika kameleonter, krokodiler, tomatgrodan m.m. Det var riktigt intressant!
Nattvandring på kvällen i regnskogen, regnade lätt. Där såg vi några mindre kameleonter, en lemur.
Sista heldagen avstod jag fm då min mage inte uppförde sig som jag ville, då gick de nadra i regnskogen och var ganska blöte vid återkomsten till lunch. Efter den följde jag med till Lemurön, i nästan solsken eller ja i alla fall inget regn. Det var en liten ö där lemurerna lever skyddat och tar sig inte därifrån pga. vattnet, lemurer gillar inte vatten. De var inte blyga utan hoppad hej vilt på våra axlar, huvuden, ryggar i hopp om en bit banan som guiderna hade med sig (förstås). Jackorna blev ganska smutsiga då marken var blöt och lerig. Det var ganska häftigt i alla fall!
Efter ännu en natt var det dags att fara tillbaka till Tana, som huvudstaden kallas i folkmun.
Återstår bara packning och hemfärd för att komma hem till Landvetter.

Ha det gôtt i sommarvärmen som hos oss i Tjuvkil är härlig idag!