Sammanfattning etapp 7: Tåg Narvik - Luleå

Okänd svensk mark

måndag 16 juli 2012 Luleå N, Norrbottens län, Sverige

Tillbaka i Sverige, söder om polcirkeln, men ändå är allting fortfarande helt nytt.

25 mil med buss från Tromsö till Narvik tog ungefär 4 timmar. I Narvik hann jag inte med så mycket mer än att ladda upp föregående inlägg innan det var dags för etapp 7: Tåg Narvik – Luleå. Jag vet inte om det är hela sträckan som kallas Malmbanan, men åtminstone Narvik – Kiruna.

Det började helt fantastiskt. Tåget gled långsamt fram högt upp längs bergsväggen och jag fick återigen tillfälle att beundra fjordarna uppifrån istället för från havsnivå (sist var tio dagar sedan, under tågresan mellan Oslo och Bergen). Jag var verkligen inte beredd, och det slog mig att alla mina förberedelser har handlat om att läsa på om Norge eller att planera transportsträckor. Vad gäller denna etapp hade jag bara noterat några av stationerna: Riksgränsen, Kiruna, Gällivare, Boden, Luleå… Med detta även konstaterat att jag aldrig varit längre norrut i Sverige än till Umeå.

Jag var inte beredd på att i långsam takt få beundra Ofotenfjorden och den efterföljande (östlig riktning)dalen. Otroligt vackert. Jag var nyfiken på gränspassagen, men det var främst för att jag ville hålla koll på vilken tid vi passerade gränsen (kl 16:20). Jag hade missat det totalt om inte tågvärden hade annonserat det i högtalarna, för gränsen var mitt i en tunnel. Tack vare annonseringen hann jag iaf se att tunnelväggen var markerad med norska resp. svenska flaggan precis vid gränsen.

Allt medan färden fortsatte insåg jag att jag inte hade några andra förväntningar på denna etapp än som transportsträcka. Visserligen en transportsträcka som jag uppskattar, för det är skönt att ha en övergångsperiod istället för att flyga direkt hem efter Hurtigruten. Det känns tomt bara att tänka tanken på att göra det. Jag fick mig en del överraskningar.

Riksgränsen, vad fint det var med fjällstugorna direkt på berget, alldeles lagom utspridda och lite småpölar så att alla ser ut att ha varsin privat sjö. Malmtågen var förväntade, vet inte om det är sant men jag har hört att här är godstrafiken prioriterad framför persontrafiken, till skillnad från resten av Sverige. Största överraskningen av dem alla var Lapporten. Plötsligt låg den bara där i blickfånget. Jag kom att tänka på målningen min bror gjorde i unga år, det var ganska likt verkligheten. Sedan bredde Torneträsk ut sig under en lång sträcka, solen kom fram mer och mer tills himlen blev klarblå och molnfri. I Kiruna kunde jag se spåren av gruvdriften och kl 20:40 passerade jag polcirkeln igen. Jag har ingen svensk karta med mig, så jag fick lite hjälp hemifrån för att kunna hålla lite koll på var och när det skulle kunna tänkas bli. Ingen annonsering om detta, så det var ganska mycket tur att jag hann se skyltarna vid sidan av spåret. Just då hade jag ingen aning om var vi var, men strax efter stannade vi i Murjek. Från Torneträsk ända till Gällivaretrakten har det sett ut som att vi åker uppe på en platå, men jag känner i kroppen att tåget åker utför.

Tåget blev ungefär en timme försenat och ankom Luleå kl 22:20. Ytterligare 7,5 timmar på resande fot alltså, och 47 mil avklarade. Man skulle kunna tro att det fick räcka så, men icke. Från Luleå är det ytterligare ca tre mil till Råneå, där jag ska stanna några dagar hos min vän Anna-Sara och hennes familj. Tack Anna-Sara för att du mötte upp mig med bil, jag har hunnit bli riktigt trött av att sitta stilla så stor del av dagen. Idag var nog min längsta resdag av alla på den här resan, i mil räknat. På Hurtigruten var jag ju på resande fot hela tiden, men jag tvivlar på att vi tog oss lika långt på ett dygn.

Dagens resa har inte bara varit en resa i tid och sträcka, utan också en resa genom en mängd olika sorters landskap. Vilken variation vi har i Skandinavien. Med start i mulet och regnigt Tromsö var det kala, vassa bergstoppar med snö och lite grön växtlighet, vattenfall, fjordar och fjällbjörkar. Från Narvik steg vi upp mot fjällen och fick se ett kargare område, de vassa bergstopparna ersattes med skogsklädda toppar och snön försvann sakta med säkert, solen kom och det blev ljusare, myrmark i massor, små fjäll- och skogssjöar och så vanlig skog såklart. Jag vet inte när det började bli ”riktiga” träd igen. Avslutningen i Luleå/Råneå blev plötsligt stad och strand, och mygg… Jag kunde ana solnedgången ikväll, det börjar kännas lite mörkt.