Palawan

fredag 16 mars 2012 Sundbyberg, Stockholms län, Sverige

Nu har vi lämnat turistmassorna på Boracay och tagit oss till ön Palawan.
vi flög via Manila till Puerta Princesa som är största staden på ön. På flygplatsen träffade vi två svensk tjejer som skulle åt samma håll så vi tog sällskap på en lång och obekväm bilresa från Puerta Princesa upp till den lilla fiskebyn Port Barton. Det tog oss tre timmar att ta sig hela vägen och därmed hade vi spenderat en hel dag med att ta oss från Boracay. Det är inte tidseffektivt att resa i detta land men på något sätt fungerar allt i alla fall.

I Port Barton står tiden stilla. Det finns några små bungalows att hyra. Vi bodde på ett familjeägt ställe med havet rakt utanför dörren.

Tiden i Port Barton spenderade vi på att åka ut till olika öar för att snorkla.

Imorse klockan fem tog vi en bangkabåt upp till Palawans norra del, till El Nido. Båtfärden var långt ifrån behaglig. Varje våg gav oss en varsin kallsup och till slut satt vi under en pressenning för att slippa allt vatten på oss. 5 timmar tog det men väl framme i El Nido var allt värt besväret. Här är det vackert med höga berg som står rakt upp från havet med underbara dyk och badparadis. Byn har det vi behöver.

Imorn ska vi ut och göra tre dyk. Det ska bli kul. Här stannar vi nog tills vi åker hem nästa vecka:)