Dag 12 Peking till Krabi och Koh Lanta

lördag 10 mars 2012 Ko Lanta Noi, Krabi, Thailand

Oj. Tre timmar går fort. Upp redan kl 3.30. Dusch och lukta godis för en resa på ca 18 timmar. Taxibeställning på kinesiska, är inte lätt. Vi provade flera gånger och fick en till slut. De andra fyra beställningarna anmälde oss nog som bomkörningar.

Känns som en väldigt bra dag. Tiderna funkar. Trots att jag är tidsoptimist kunde vi sitta och ta en flygplatsfrukost på det ända ställe som var öppet på denna huvudflygplats i en av världens största städer.

Flyg med Hong Kong airlines till Hong Kong =OK. Byte i Hong Kong mot Bangkok. Planet skulle vara en timme försenat, inte bra eftersom vi hade kort om tid i Bangkok för inrikesplanet vidare mot Krabi. Vi fick däremot uppgradering till Bussiness och gigantiska stolar som gick att fälla i sängsläge och trerätterslunch med gott vin.

Framme i Bangkok kändes det fortfarande som att vi hade en liten chans att hinna med anslutningsflyget till Krabi. Personalen på planet sa att Bangkok är en liten flygplats så det är ”absolut” ingen fara. Och så kändes det ända till vi kom till immigrantkön. 100 personer före i vår kö, en av ca 14 st. Då 1 tim innan planet skulle gå. Folk förstår säkert om vi tränger oss absolut först, förutom den siste i kön, innan själva passkontrollen. Och det gjorde det alla, utom passvakten. Tillbaka till gå igen sist i kön.

Efter ytterligare köande kände jag mig som Nicole Kidman i Bangkok Hilton. Vi springer förbi allt och alla och hamnar i Thailändskt fängelse i 125 år. Nu är det snart omöjligt att få en Night på Koh Lanta och istället få en Night i Bangkok. Det trodde vi även att samma vakt som stoppat oss tidigare tänkte. Men han var helt plötsligt trevlig och slet oss bort till en Priority-passkontroll.
Nu språngmarsch. Inte jättebra i kostym. Vi bestämde oss igår för att spela Bluesbrothers-entré till våra familjer.

Bluesbrothers behöver inte springa för incheckning, men det behövde vi. Ganska svettiga hann vi i alla fall med nöd och näppe på som de sista i planet.
Sen en skön men längtansfull taxiresa till Koh Lanta med minibuss. För att komma till ön Koh Lanta passeras två bilfärjor. Framme, äntligen, möttes vi av våra underbara respektive och släkt och vänner av mat, skumpa och presentkort till helkroppsbehandling nästa dag. Så skönt att vara här i detta paradis.

Bluesbrothers ska sova nu.