Dag 11 Vidare mot Peking

fredag 9 mars 2012 Peking, Kina

Vaknade frysande. Iskallt i vagnen. Harklaren till värd har slarvat lite med att stoppa in kol så jag tror brasan slocknat. Togs igen med besked men jag tror han glömde öppna spjället. Svart kolrök i hela vagnen. Vår amerikanska rumskompis har nog också nån lungåkomma och hostar hela tiden.

Ny restaurangvagn påhängd, kinesisk. Fräsch och äggröran med tomat smakade bra. Amerikanska professorn, Carol Dahl heter hon, hängde på. Vi såg nog fram mot en stund på svenska i lugn och ro, men det var OK. Hon är trevlig. Fick se en vy av kinesiska muren på håll. Bild kommer men det ser ut lite som en myrstig på avstånd. Fönstren blev rejält skitiga i Gobiöknen så det gör ju inte fotograferandet lättare.

Sunkigaste tåget hittills. Inte så jättemysigt att gå på toa efter att någon stått på ringen. Verkar som att alla helt plötsligt gör det. Och harklaren har inte heller någon lust att göra rent. Vi saknar er ryska värdinnor, ni var ju exemplariska.

Slappartid i kupén. Börjar längta allt mer till Thailand. Till de våra där och till värmen. Men först en rejäl tågavslutningsfest i Peking. Spännande att se vilken överraskning Jakan har ordnat för oss där och om han bjudit några kändisar. Vi vet. Får se om vi rapporterat nåt.

Från lugn vacker resa med avkoppling till totalhysterisk eftermiddag. Kliver av tåget EXAKT kl 14.04, i tid som vanligt. Glada ut på torget för att hitta en taxi. Världslång kö tyvärr. Men en glad Kines ser vårt problem och hjälper oss till närmsta taxi. Som vanligt turistfälla, blåsta som vi är. Men nu är det ju bråttom på riktigt. Vi ska se det bästa av Peking på bara några timmar.

Taxin tar ca 25 min i en enorm trafik, 2 km. Kliver av checkar in, duschar, luktar gott, dricker drink, packförbereder, rakar oss och blir snyggast av alla i Beijing ikväll. Nästan som karatekungar.

Halvspringer från hotellet förbi Gucchi, Lamburghini, Mercedes, YVL och annan dyr lyx till underbara shoppingcentret med Jack & Jones. Tio expediter hjälper oss med ny outfit för 3200 yuen och kan inte alls fatta varför vi vill lämna kvar våra gamla stinkbomber till kläder. De ville inte ens ha betalt för att ta han om dem.

Vi springer vidare ner på gatan, känns nästan som nån förföljer oss. Men det var visst bara tiden. Försöker hitta närmsta tunnelbana = omöjligt. Ända till Yoy-You tar hand om oss. Följer oss ända ner till det inre av Peking, och betalar till och med för det, våra biljetter.

Resan går bra men när vi kommer upp till jorden igen är vi lika borta på nytt. Litar mer på vårt eget lokalsinne än vår guide som försöker hjälpa oss. Vi går åt helt annat håll medan han springer till den adress vi ska till för att kontrollera riktningen och sen springer ikapp oss som gått helt åt andra hållet. Han hade så klart rätt från början.

Nu undrar ni såklart vart vi ska, men vi vet. Men vi kunde inte vänta oss vad som börjar just nu. Vi kliver in på ett av Pekings lyxigaste hotell och de frågar om vi är ”Svenskarna”. För vi har väntat på er och ni ska precis upp på röda mattan. Japp. Kameror, både still och film, förevigar vårt parvisa glidande över catwalken och hur vi tillsammans, jag och Johan, signerar VIP-tavlan över Jacki Chans nya spritmärke.

Vidare in i bankettsalen för en stilla stund med långrandig middag och massa uppträdanden. Vi satt mest och tänket på den följande efterfesten med alla kinesiska stjärnor. Och när de auktionerade premiärflaskan till ett pris av nästan 1,5 MKr så somnade vi nästan. Fast vi hann med en hel del 56%-ig M förstås. Vi är jag Johan Jakan och ”The friend of Jakob”.

Efterfest. Om förfesten, eller banketten med hela kinas lyxlirare var bra, så var detta outstanding. Johan fick puss av Jacki på kinden efter att han signerat våra spritlådor. Med tanke på sveriges framtida diplomati säger vi inte så mycket mer. Kan komma nån mer ”skrytbild” dock. Jacki Chan och Coco Li äger :-). Detta Peking var mycket bätter än Himmelska fides torg.

Nu ska vi sova. Ligger på hotellet. Hoppas vi hittar taxi imorgon bitti. Har varit helt omöjligt att beställa på hotellet.

Snart är vi i Thailand hos våra barn och fruar 