Dag 10 Från Ulan Bator mot Peking

torsdag 8 mars 2012 Zamiin-Uud, Dornogobi, Mongoliet

Idag startar den sista färden, tågfärden. Klev på tåget och åkte kl 7.15, punktligt som alltid. Vi kom överens om att inte hoppas på egen hytt. Och det fick vi tyvärr inte heller. Delar den med en amerikansk professor i energiteknik som åker runt och undervisar i Sydostasien i 4,5 månader. Rätt spännande dam som pratar en hel del.

Första svenskarna har vi också träffat sen flygplatsen i Moskva. Två tjejer i grannhytten som bjöd oss på Cocktailparty, eller egentligen så ville de bjuda på Vodka. Vi tackade nej, för stunden. Klockan är ju bara sju på morgonen, men de hade precis kommit från krogen och sover nu.

Precis mitt i gryningen startade vi ut från Ulan Bator. Otroligt häftigt landskap med höga berg som dieselloket kämpar sig uppför på serpentinspår. Njuter av frukost och utsikt i den Mongoliska restaurangvagnen. En ren kock och ganska trevlig servitris. Blir nog både lunch och middag här. Efter notan gjorde vi ett överslag att vi bara gjort av med 500 kr per dag och då har vi verkligen inte snålat.

Massor att titta på. Snöiga berg och byar med hästar och Mongoler som bor i tält. Landskapet ändras helt plötsligt snabbt och blir alldeles platt. Vi är i början av Gobiöknen. Hästar byts mot kameler. Snön försvinner och byts ut mot sand. Allt detta på bara fem timmar från att vi startade från Ulan Bator.

Böckerna slut så dags för lunch. Min försa, En dag, var väldigt bra. Läs.

Idag har gränsövergången varit nästan lika lång som mellan Ryssland och Mongoliet. Men i alla fall lite kortare. Och då har den inkluderat byte av hjulsunderreden på alla vagnar. Ett spännande uppdrag. Jag och Johan vart så begeistrade att svenska granntjejerna hånskrattade lite åt oss. Vår kinesiske tågvärd gick direkt över gränsen till nåt kinesiskt beteende. Hostade harklade och spottade högljutt som en lungsjuk över en timme. En liten inhandling av nudelsoppa och bröd hanns också med. Gott till middag. Fast klockan hann bli 12. Har även nästan tömma vårt planerade öl- och vodkalager :-)