Dag 8 På väg mot Ulan Bator

tisdag 6 mars 2012 Ulan-Ude, Burjatien, Ryssland

Natten på tåget har varit sådär. Tåget svängde och krängde så att vi nästan fick ligga och hålla i oss. Vi åkte, enligt kartan längs södra kusten av Bajkalsjön. Antagligen därför alla kurvor och backar. Tyvärr var det nattsvart så vi gick mist om vyerna. Och det blev inte heller många timmars riktig sömn. Nästan ingen alls.

Sen vår ryske rumskompis klivit av i Ulan Ude har vi mest tittat på det fantastiska landskapet. Druckit kaffe, spelat kort och slappat. Skönt med egen kupé igen. Magarna klarar till med av en Chivas - Johans dyraste.

Landskapet. Rätt fantastiskt. Först mycket berg och snöigt. Såg kallt ut men inte så mycket snö vi hade väntat oss. Helt plötsligt svänger det om och blir mer stäppkaraktär. Som hämtat ur en gammal Clintanfilm. Till och med alla de små byarna vi passerar passar in i Vilda västern. Fast de nu mer ligger i en fattig del av Östern.

Väl framme vid gränsen mot Mongoliet väntar nu en evighetsväntan på tre timmar inklusive passkontroller mm. Vagnsvärdinnan utlovade shopping i stan. Besod av en samling stånd varav hälften var tomma. Vi har nu även fått ett Mongolskt par som kupégäster.

Tidsutlovelsen var en ren lögn. Från att vi kom till den ryska gränsstationen till att vi startade från den Mongolska för vidare färd mot Ulan Bator så hade det gått nio timmar totalt. Vi har i Ryssland träffat tullare, passkontrollanter, skakat till vid vagnsbyten och även chansat och sprungit lite på toaletten vid stationen då och då. På tåget går det nämligen inte använda toaletten vid station eftersom det är ett gammalt hederligt rör rakt ut på spåret. Vid färd är det en viss teknik att spola så att pappren inte flyger tillbaka upp i luften på grund avdraget från röret. Man lär sig. Tillbaka till tiden vid gränsen. Efter gränsen tog vi oss till Mongoliet. Även där träffade vi massa tullare, passkontrollanter och svartväxlare inne i vår kupé. Nästan samtidigt.

Stackars våra rumskompisar. De skulle bara åka dessa 3 mil som alltså tog nio timmar. Men skönt nog klev de av där så att vi återigen blev själva i kupén. Blev lite romantiskt när vi släckte alla lampor, korkade upp en flaska rysk champagne, åt räksoppa och såg ut över vyerna. Letade efter dessa Mongolska tält på ”J” som vi aldrig kommer ihåg vad de heter och ställer oss frågan hur pass kommunistiskt Mongoliet är.

Sa jag det att Johan vann lite pokerpengar – 252.000 i den lokala valutan T.

Lite kom ihåg vid svartväxling:
- 1000 Rysk rubel (RUB) = 45553.415 Tögrög (MNT)
- 100 Amerikansk dollar (USD) = 135500 Tögrög (MNT)
42.000 Tögrög känns OK för oss för 1.000 Rubel.