Dag 5 Novosibirsk till Tayshet

lördag 3 mars 2012 Tayshet, Irkutsk, oblast, Ryssland

Idag har vi inte gjort mycket. Tidsomställningen är inte lätt att vänja sig vid. Stoppen räknas i Moskvatid. Och just nu ligger vi fem timmar före Moskva och åtta timmar före Sverige. Så vi har haft ett stort projekt att räkna ut när vi egentligen ska kliva av tåget imorgon. Har även försökt att ”prata” med vår vagnsvärdinna om att väcka oss.

Som sagt, idag har vi inte gjort mycket. Ätit frukost efter att ha vaknat mitt på dagen. Beror på hur man räknar. Läsa böcker har annars varit det stora med dagen. Johan läser Livet deluxe av Jens Lapidus. Och livet deluxe är just vad vårt liv är just nu. Förstår varför det inte alltid verkar hända så mycket i detta land. För det gör det inte heller i vår kupé efter en lite lagom skön alkoholnivå.

Jag läser boken En dag av David Nicholls. Handlar om två personer i tjugoårsåldern av mycket olika bakgrund och som träffas en dag i juli. Samma dag fortsätter skildra deras öden under ytterligare tjugo år. Kan ju låta som en väldigt förutsägbar kärleksskildring, men det är det inte. Har läst en tredjedel och den är mycket bra hittills.

Toaletter. Våra badrum i vagnen låses en halvtimme innan perrongstopp och håller stängt en halvtimme efter start. Så det kan bli 1,5 timme med låst toalett. Kräver viss planering för att inte få panik.

Mat idag har varit en favorit i repris. Restaurangvagnen är bojkottad framför Johans kulinariska ryggsäck. Bullens med öl. Torkad korv med champagne. Frystorkad fiskgryta i påse. Kan det bli bättre. Ska du åka transibiriskt, ta med en norrlännning.

Nu ska vi varva ner lite ytterligare och försöka sova lite innan vi okristerligt kliver av i Irkutskt imorgon.

På återhörande.

Att varva ner innebar att:
1. Dricka ur allt drickbart.
2. Halvt frysa ihjäl i kupén för att nåt hänt med de 3000 V som ska in i vagnen.
3. Erbjuda sig att elda i kaminerna åt vår vagnsvärdinna
4. Värma kroppen genom att gå 1000 m till restaurangvagnen och dricka en sista öl serverad av vår äckliga servitris.
5. Träffa några Mongoler som bott i Holland och Frankrike och som tyckte vi luktade öl.
6. Övertalat vår vagnsvärdinna att få köpa en underbart smakande portion med dumplings