Dag 4 Perm till Novosibirsk

fredag 2 mars 2012 Novosibirsk, Novosibirsk, oblast, Ryssland

Börjar bli tufft att hålla rätt på dagar och tider just nu. Har passerat två tidszoner och är fem timmar före svensk tid. Vi trodde att vi sakta skulle arbeta oss fram till Thailändsk tid. Men det visar sig att vi redan snart är där. Vi kommer att som mest ligga elva timmar före Sverige så när vi sen flyger till Krabi får vi ställa tillbaka klockan i fem timmar igen.

Idag har vi inte gjort mycket. Var lite halvtungt att komma igång och vi har inte orkat ta oss till restaurangvagnen än, vare sig till frukost eller lunch. Det är tolv vagnar bort så det tar ca en timme att gå och äta och tillbaka igen. Frukost blev macka köpt på stationen igår och lite cola. Sen även lite kaffe. Gott.

Pratat eller viftat lite med Djingis. Verkar som han är en njuropererad polis från Mongoliet. Har lite svårt att tro det om denna barbröstade karl. Förlunch blev Bullens pilsnerkorv värmd i 95-gradeigt samovarvatten. Mycket bra. Lunchen lyxade vi till lite extra och åt vår kaviar med champagne. Det var ännu godare. Aktiviteterna annars har varit kortspel, köpa juice på stationen och slappa lite. Morgontoaletten är också en aktivitet i sig. Handlar om att försöka trycka in en knapp på kranen och fånga lite vatten i händerna och försöka tvätta av sig. Går sådär. Temperaturen kan vara 5 grader eller 95 grader. Vi mår fantastiskt bra.

Middagen bjöd idag på restaurangvagnens specialitet, biff dill potatis dill ketchup och dill.
Nu är det slut på mottagning en stund till. Hörs vidare imorgon.