Tempel, aggression och tacksamhet.

torsdag 2 februari 2012 Pattaya, Chon Buri, Thailand

Kl. 7:30 tog vi förväl av Phnom Penh för att efter en skumpig färd vara framme i Siem Reap 6 timmar senare. Vi hade 1,5 dag i Siem Reap vilken vi kände var lagom för vår del att spendera på templen. Vår första halvdag åkte vi till Angkor Wat som är det mest kända tempel (finns bla. på Kambodjas flagga) byggdes på 1100-talet. Betalar man efter 16:45 får man gå in gratis den dagen och betala 20 dollar för dagen efter. Templet var gigantiskt och väldigt mäktigt. Trots att visa delar börjar falla är det fortfarande otroligt vackert. De har inte fuskat med bygget någonstans utan nästan varje sten är utsmyckad med fina inristade mönster. En vakt frågade oss om vi, givetvis för en summa pengar, ville klättra upp på taket som är förbjudet att beträda efter stängning och kolla på solnedgången därifrån. Stenarna upp såg tyvärr lite för ostabila ut så vi tackade nej till erbjudandet, vilket man såhär i efterhand kan ångra lite. På kvällen strosade vi rundor i Siem Reap som är en väldigt mysig liten stad. Där unnade vi våra stackars fötter fiskspa (fiskar som äter upp ens döda hud. Smaskigt!) för 2 dollar, och då ingick en öl. Vi unnade även oss 30 min fotmassage för 2 dollar, och då ingick givetvis en gratis nackmassage i priset. Kambodja är ännu billigare än Vietnam. Det gillar vi!

Dag två i Siem Reap hyrde vi en tuck-tuck förare som skulle ta oss runt till de olika templen under hela dagen. Vi bokade honom genom en turistbyrå för 12 dollar. När vi tackade nej till hotellets erbjudande om en förare för 20 dollar och förklarade anledningen blev de skitsura och var otrevliga mot oss resten av vistelsen. Så även om Neth Socheata Hotel var ett fint hotell så kan vi inte rekommendera det. Tuck-tuck föraren tog oss först till Angkor Thom som är den centrala delen av ruinstaden Angkor. I Angkor Thom finns flera olika tempel som vi åkte och kollade på, alla mäktiga och välbyggda. På vissa tempel kunde man se ett enormt, flera hundra år, gammalt träd som börjat växa på templen och rötterna är genom stenarna. Då inser man hur gamla de är. Det var en jättebra dag och föraren var väldigt trevlig, även om engelsktalande förare inte innebär att han kan mer än några ord engelska här. Vi åkte den ”lilla tempel-rundan”. Det finns även rundor som sträcker sig över 3 dagar upp till en vecka. Men som sagt så även om vi var imponerade och uppskattade templen så räckte 1,5 dag till oss.

Tyvärr börjar semester lida mot sitt slut. På lördag åker vi hem från Bangkok och efter all tid i städer ville vi att sista 2,5 dagarna enbart skulle bestå av sol, bad och slappning. Vi valde därför att åka till Pattaya i Thailand. Valet föll på Pattaya eftersom det är stranden närmast Bangkok (1,5 h) och inte för att det är ett paradis-för det är det absolut inte! Poolen är att föredra framför stranden och överallt, och då överdriver jag inte, så finns dessa vidriga gubbar med en varsin ung thailändska. Det är så självklart och stort här så att det mer är vi som sticker ut bland alla andra. Nej usch, Pattaya är bara smutsigt och inte alls något man ska åka till. Men som sagt med våra få dagar kvar så är vi nöjda att ha landat på ett fint hotell med pool.

Vi har hunnit med många tåg, dagbussar och nattbussar under resan vilka alla ha gått smidigt. Förutom färden till Pattaya. Kl 02:00 igår åkte vi från Siem Reap till Pattaya. Det hela började med att våra platser var dubbelbokade och upp på det så satt det redan en kambodjansk tant på en av våra platser som efter lång tid irriterat flyttade på sig. En parentes är att just våra säten inte heller gick att fälla. Toppen! Bussen var lovad att gå raka vägen till gränsen och därefter skulle vi byta buss som skulle ta oss till Pattaya. Bussen stannade däremot under hela resan och körde omvägar för att släppa av folk. Kl 5:30 vaknade vi i alla fall av att bussen backade in i en gränd, stängdes av (och därmed även AC:n) och personalen lämnade bussen. Tiden gick och vi visste inte om vi skulle vara oroliga eller inte. Till slut fick vi veta att vi skulle stå här tills klockan var 7:00 då gränsen öppnade. Vi kunde alltså ha lämnat Siem Reap betydligt senare. Efter 1,5 timme väcktes vi och det var dags att köra. Men först skulle vi byta till bussen framför av någon anledning. Så av med bagage och på med bagage. Sedan körde vi äntligen...400 meter. Här skulle vi ta våra bagage igen och gå sista biten till gränsen. Vi var tre personer som skulle till Pattaya och blev hänvisade till vilken minibuss vi skulle ta. Vi fick inte veta när bussen skulle börja köra, bara att vi skulle vänta in fler folk. Efter 1 timme var jag och Fredrik riktigt irriterade och efter ytterligare 30 min fick vi äntligen bussen till att köra. Vi hade fått veta att resan till Pattaya skulle ta 3,5 timmar, 5 timmar senare var vi framme. Föraren skulle givetvis få ha sina 50 rökpauser och hämta av och på folk under hela resan. Så istället för att resan tog 8 timmar som vi trott så tog den 12 timmar. Ganska surt när man bara har några få dagar kvar. Det var en riktigt mardrömsresa och jag och Fredrik kokade. Men när vi senare under dagen läste om de fyra 20åringarna som omkommit i Thailand samma dag insåg vi att det inte var vi som hade varit med om en mardrömsresa. Det var en obehaglig känsla, ännu jobbigare när det var så nära en själv. Vi är tacksamma över att alla våra timmar i trafiken har slutat väl. Våra tankar går till de som inte hade lika mycket tur som vi haft.

Jag och Fredrik har haft tre underbara veckor. Vi har hunnit se och göra massor trots att det otroligt nog aldrig har känts stressigt. Tyvärr har det regnat idag på en av våra värdefulla pooldagar men vi hoppas på sol i morgon och njuter av den sista tiden i värmen. Vi ses i kalla Sverige!