Ensamma dagar...

måndag 9 januari 2012 Navelim Village, Navelim, Goa, Indien

[b]Cavellossim 6-8/11[/b]

Denna söndag bestod av resa på tåg upp längs Indiens västkust. Blev stopp och byte av tåg i Mangalore, där jag åt väldigt god Egg Biryani på restaurangen på tågstationen. På tåget hade jag samtalat med Zelina och Zaida, två muslimska systrar som var på väg till Mangalore för att shoppa, jättetrevliga och glada tjejer! De reste med sina föräldrar, det är överhuvudtaget sällan jag sett tjejer resa helt på egen hand i Indien. Bara där skiljer man sig väldigt mycket från dem, och de verkade också väldigt förvånade över att jag reste själv. Hade pratat en hel del både med hinduer, buddister och kristna tidigare under resan, men detta var första gången jag pratade ordentligt med muslimer. Vi kom aldrig in på några seriösare samtalsämnen, men det var ändå ett intressant möte!:)

På tåget mellan Mangalore och Madgaon i Goa blev det inte att jag pratade så mycket med de övriga passagerarna, verkade inte som att de kunde så bra engelska. Från den resan minns jag mest att det kryllade av små kackerlackor överallt. Är annars inte särskilt äcklad av kackerlackor(så länge de håller sig borta från mig), är de bara några få kan man dessutom lätt hålla koll på dem. Men här fanns de verkligen överallt, och jag såg en krypa på en av mina medpassagerare och det gjorde att det kändes som att de var på mig också, även om de inte var det! Var i alla fall inte möjligt att sova nåt, och jag är glad att kackerlackorna hållit sig borta från de nattåg jag rest med...

Anlände i Goa efter att det blivit mörkt även om det fortfarande inte var särskilt sent, och hade därför bokat boende färdigt. Brukade alltid fråga boendet om rimligt pris för att ta sig till hotellet, och så även denna gång. Man hade kunnat åka vespa dit, men jag valde istället att åka rickshaw eftersom det kändes lite tryggare. Fick argumentera ett bra tag med rickshawförarna för att inte behöva betala massor mer än normalpris, bland annat ringde jag mitt hotell och kontrollerade priset, men först när jag började gå iväg till taxibilarna så gick de med på ett någorlunda rimligt pris. En av männen var extra jobbig, och såklart blev det han som skulle köra mig. Borde ha anat att färden skulle bli allt annat än trevlig när han inte lyckades få igång rickshan förrän kompisarna knuffat iväg den en bit, men även om jag hade velat hoppa av gick det inte eftersom denna rickshaw hade dörrar som inte gick att öppna inifrån... Jag hade som vanligt hört med föraren att han visste vart jag skulle, och hade adress, vägbeskrivning och telefonnummer till hotellet med mig, och det var heller inte särskilt komplicerat att ta sig dit, åtminstone inte på pappret. Denna färd kommer jag dock sent att glömma eftersom jag hamnade i ett rejält bråk med chauffören. Inte nog med att han stannade rickshan längs vägen(och såklart fick stora problem att få igång den igen), han krävde att få låna min mobil för att ringa hotellet, något som jag vägrade gå med på, av flera orsaker. Dels så var det helt onödigt eftersom det gick lika bra att jag ringde dem och gav honom instruktionerna de gav, dels hade han en egen mobil (som han påstod att han inte hade några pengar på, vilket jag starkt misstrodde, särskilt som han körde en väldigt nyckfull, svårstartad rickshaw). Men viktigast av allt var att mobilen var min säkerhet, och då jag inte kände mig särskilt trygg med denna förare ville jag absolut inte ge honom kontrollen över den! Alla dessa faktorer; otrevlig förare, låsta dörrar, mörkt ute plus att mitt hotell låg ganska långt ute i bushen gjorde denna färd till den mest obehagliga i Indien. Var inte rädd precis, men kände mig definitivt inte trygg heller, och det var en stor lättnad när vi till slut var framme vid hotellet. Mitt första intryck av folket i Goa var inte precis det jag väntat mig...

Hade hoppats på att träffa på en del andra resenärer i Cavelossim, och visst fanns det några andra gäster på hotellet, men de var alla i pensionsåldern...:/ Jag bestämde mig trots det att stanna två nätter, en hel dags resande gjorde att jag inte riktigt hade energin att åka till ännu ett nytt ställe och ordna boende mm. Blev att sola vid poolen och bara slappa och ta det lugnt, något som tyvärr inte är lika trevligt att göra på egen hand som när man har sällskap, nu var jag dessutom ensam vid de två middagarna jag åt på pensionärshotellet. Stranden låg en ganska bra bit bort, och jag började faktiskt känna mig rätt ensam och deppig dessa dagar, det måste jag erkänna. Hade ju hört många gånger att Palolem är ett jättehärligt ställe, där många resenärer samlas, så jag hörde med personalen på hotellet hur jag skulle ta mig dit. Det fanns inga rickshor som åkte från Cavelossim, så taxi var det alternativ som fanns. Skulle ta lite mer än 2 timmar och skulle kosta 1500 rupier(ca 200 kr) vilket kändes som en förmögenhet för mig jämfört med vad jag blivit van vid i Indien. När jag senare frågade om buss(det hade stått i LP att det går bussar överallt i Goa), så sa personalen att det nog gick bussar men väldigt sällan. De var väldigt motvilliga att ge information om bussen(den visade sig också vara felaktig tidsmässigt), och jag förstod att det berodde på att de ju får kommission om de bokar en taxi, medan de får absolut ingenting om man tar bussen. Priset för bussen hela vägen till Palolem blev ca 40 rupier(5 kr), 2,5% av taxipriset...

Det var en bit att promenera till busshållplatsen, och väl där var jag lite osäker på varifrån bussen skulle gå, och frågade därför en äldre kvinna som hade en butik i närheten. De flesta indier har varit vänliga och hjälpsamma, men måste säga att befolkningen i Goa hittills varit den mest otrevliga, så även denna dam. Hon bannade mig för att jag var så dum att tro att det gick någon buss nu, den hade ju gått för tio minuter sen, och det var ca en timme kvar till nästa- visste jag inte det? Och när jag dessutom inte uppfattade var hon visat att bussen skulle stanna, fick jag nästan en utskällning för att jag inte lyssnat på henne första gången. Hade jag inte varit deppig sen tidigare så hade detta inte påverkat mig särskilt mycket, men nu blev jag riktigt ledsen, särskilt som jag förstod att hotellpersonalen dessutom ljugit för mig... Satte mig på min ryggsäck vid vägkanten och grät för mig själv i min övergivenhet. Då bussen var försenad blev det att jag fick vänta över en timme innan den kom och jag hann samla mig innan det var dags att stiga på. Kvinnan i affären fick kanske lite dåligt samvete för att hon varit otrevlig och ansträngde sig för att vara "vänlig" genom att säga; "Varför sitter du i solen och väntar, det är ju inte särskilt klokt!" Jag satt i skuggan av ett träd, men var delvis i solen och hade min sjal över huvudet, det var rätt tidigt på dagen så det var inte supervarmt än. Hon erbjöd mig sen att komma och sätta mig i skuggan av hennes butik, men jag avböjde då det inte var länge kvar tills bussen skulle komma.

På bussen in till Madgaon pratade jag med en kvinna vars man flyttade till London för ett par år sen, och snart skulle hon och deras son flytta efter. Var intressant att höra henne berätta om testerna som hon ska göra för att få komma till Storbritannien, och tankarna hon hade över att lämna sitt hemland för ett land så annorlunda och så långt bort. Väl framme visade hon mig var jag skulle stiga på bussen till Palolem, och jag kände mig på riktigt glad när vi skiljdes åt- enorm skillnad mot en timme tidigare! Åt lunch på en restaurang innan jag tog bussen söderut. Det tog lite tid att hitta en buss som gick till Palolem, och de var alla helt proppfulla med folk, men till slut kom en buss där biljettmannen steg ur och frågade mig om jag skulle till Palolem. Denna buss skulle inte direkt dit, men jag skulle byta buss bara några kilometer därifrån, så jag tog den i alla fall(vem vet hur länge jag skulle behöva vänta annars) och trots att bussen var knökfull så blev jag snabbt erbjuden en plats att sitta på. Så härligt med vänliga människor igen!;)