Om var bilresa :)

lördag 31 december 2011 Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Hej igen!

Vi har hunnit med SAA mycket sedan vi gjorde forra inlagget, sa ska nu forsoka gora en liten sammanfattning, for ni kommer anda fa hora allt nar vi kommer hem :) (Och det ar ju SNART!!)

Queenstown: Hade riktigt bra vader. Varmt nar solen sken, men inte for hett. Akte gondolalift upp pa ett berg med utsikt over staden. Dar uppe var vi pa en maorishow och avslutade sedan kvallen med luge - en slags gocartbil utan motor. Riktigt kul! Skrattade sa vi holl pa att kissa pa oss nar vi sag fotona som tagits automatiskt :D

Pa julafton var vi fortfarande i Queenstown. Det var en varm dag sa vi borjade med att sola och bada. Gick sedan upp pa en bergssida och laste julevangeliet och sjong julsanger. Julmiddag pa en mysig restaurang, ett besok i en kyrka och sedan en massa gottigheter i var Laika och darefter julklappsbyte :D
Gick faktiskt bra att vara har pa jul. Nagra dagar fore var det som att vi accepterade en jul utan familjen och allt som hor till. Och ja, det vart en validgt annorlunda jul pa manga satt!!

Pa juldagen akte vi 33 mil till Owaka, ett litet stalle som ar nastan sa langt soder man kan komma pa vart jordklot bortsett fran sydpolen. (men anda var det ingen midnattssol...)
Annandag jul bestamde vi oss for att aka till en strand dar det var mojligt att se sjolejon. Traffade pa en aldre man, John, som erbjod oss rostiga cyklar utan broms att anvanda pa den langa stranden. En haftig upplebelse bara det! Cykla km efter km langs en strand ^^, Och ja, vi fick de sjolejon pa nara hall!! Sedan bjod John pa grona musslor. Konsistensen var ju ganska slibbig...

Pa tisdagen fick Sandra bocka av tva av sina onskningar: Driva boskap (kor) fran hastrygg och galoppera pa stranden i ljudet av havets vagor som rullar in. Sa harligt!!!

I Dunedin hann vi med massa saker. Bl. a. besok i en chokladfabrik, rundvandring i Nya Zeelands enda slott, korde till en strand dar vi sag gulogda pingviner. Vagen till den stranden var smal, och backen var stupt ner pa ena sidan, utan nagot skyddande staket. Lite skakigt att kora dar...
I skymmningen var vi till en annan strand och sag sma, bla pingviner (ca 25 cm hoga) komma in flockvis till stranden efter en hel dags fiske ute till havs. Sedan begav de sig var och en till sitt bo. Ni skulle ha hort ljudet som deras ungar gav ifran sig da de halsade pa sina foraldrar. Hela kullen dar vi stod i morkret var ett enda tjatter till sist :) En riktigt annorlunda upplevelse!

Igar simmade vi med delfiner. Det var Hectorsdelfiner, valdigt sallsynta och finns bara har kring Nya Zeeland. En riktig wow-upplevelse!

Nu ar vi i Christchurch. Har lamnat tillbaka var hyrbil som vi spenderat tre handelserika veckor i. Har svart att fatta att tiden gatt sa fort. Anda ar det nastan lite lyxigt att bo pa hostel igen; ordentliga sangar, rinnande vatten och kylskap...

Bor nu i samma rum som vara tyska vanner och ska ikvall pa en restaurang och sedan se fyrverkerierna. Tank, vi far ar 2012 tolv timmar fore er :p

Enligt planen aker vi pa mandag till norra on for ytterligare nagra upplevelser innan vi flyger vidare till Sydney och sedan Sverige:D