Charteravslutning

torsdag 22 december 2011 Stockholm, Stockholms län, Sverige

Är just nu på tåget på väg norrut i den svenska vintern. Kom hem igår eftermiddag och passade på att under uppackning, tvätt och ompackning försöka få in lite julstämning. Kändes konstigt med julmusik, trots att detta inte har varit ett helt obefintligt inslag i resan. Vi har även inkluderat pepparkakor och glögg. Men ändock känns jul inte helt aktuellt.

Aja, åter till resan. Efter Gambia drog vi till Senegal i den mest försenade och obekväma bussresa jag har varit med om. Två-tre eller fyra-fem var budet på ankomst. Ett på natten kom vi fram... Och det var inte frågan om Gullans bekväma säten med bord för benen eller studsiga men avlånga sängar där man kunde sträcka ut. Tänk sardinburkar. Men fram kom vi och hotellrum fick vi.

Senegal har också förbannats med väldigt jobbiga försäljare. Och personer som gärna vill hjälpa en utan att man frågat, och hjälp innebär ju att man följer efter personerna man hjälper. Men efter sex veckor i Afrika är man trött, och inte sugen på sällskap, så risken är att man blir ganska brysk i nejtackandet. Vi strosade iaf runt, relativt ostörda, och hade en lugn dag. På kvällen skulle vi bara ta en tur längs stranden och råkade hamna för middag på en riktigt fin restaurang. Helt oduschade... När vi väl hade gjort oss fräscha och fina kändes kvällen bortslösad om vi inte gjorde något. Så vi tog en taxi till någon bar för drinkar. När taxichaffisen i slumområdena börjar kräva en på mer pengar är man inte så stursk utan man säger helt enkelt ok. Speciellt om det bara handlar om sju kronor. Men fram kom vi. Och julpynt fanns det. Och tomtar. Goda drinkar fanns dock inte.

Dagen efter stod rosa bussarna för en tur ut till rosa sjön. Skump, gupp, skak och vi var framme. Bad för de flesta, men kylan och det faktum att jag hade guppat runt som en kork i en annan salt pöl gjorde att jag avstod. På kvällen var det avslutningsfest. God mat, bra musik och trevlig stämning borgade för en bra kväll. Att jag sedan råkade dra mig själv som vinnare av presentkort var bara bonus (och fusk enligt några...).

Kunta Kintes fängelse har jag gått runt i. På Goréeön. En väldigt mysig ö. Jämförd med Marstrand av mina medresenärer. Dock med lite fler palmer. Efter stros stod sol och bad på schemat. Underbar avslutning.

Resan har gett mig väldigt mycket. Att säga att den har varit underbar och rolig och fantastisk är att ta i. Den har varit både fysiskt och mentalt tuff. Många har varit sjuka, däribland jag. Det har varit påfrestande med kidnappningarna. Gruppen har gnisslat så busslivet som jag annars gillar har också tagit energi. Men jag har sett det riktiga Afrika. Det fattiga och skitiga, men lyckliga och glada. Jag har förstått deras prioriteringar, och vad som egentligen är viktigt. Jag har förstått att vi borde jubla varje gång vi duschar och får vara helt rena, vi borde göra en liten segerdans när vi plockar ut kläder ur tvättmaskinen då de har blivit rena helt utan fysisk ansträngning, och att vi borde förundras över det rena och fantastiskt goda vatten som varje dag rinner ur våra kranar. För detta är helt otänkbart i Västafrika.

Men de är glada och lever efter det som finns. Och detta är det jag tar med mig (och tacksamheten över vad vi har). Några gambianer lärde oss ett sätt att skåla, men jag tycker att det passar på kanske alla områden i livet.

Ayeh diya, ayeh siya, ayeh lama lama.

Eller: let it be sweet, let it be many, let it be fantastic.

Med de orden säger jag hej hej för denna gång.