Ater till civilisationen :)

tisdag 20 december 2011 Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Nu ar vi tillbaka till civilisationen igen coh passar darfor pa att gora ett inlagg:

Kan ju borja med torsdagen. Besokte en lietn, mysig och valbevarad guldgruvarstad. Vi for nagra arhundraden tillbaka i tiden, kladde upp oss som fina damer och blev fotograferade. En kul grej :P
Pa kvallen at vi lammstek med pumpamos pa en mysig restaurang.

I fredags korde vi genom Queenstown en snabbis for att fylla pa matforradet infor nagra dagar i vildmarken. Korde ratt sa mycket den dagen. (Tar langre tid att kora samma strackor som i Sverige pga de slingriga vagarna. Men anda ar det valdigt bra standard pa vagarna har.)
I Te Anau bokade vi en kajakpaddling for Milford Sound dagen darpa.

Efter en kylig natt (ca 5 grader kl 6 pa morgonen) forberedde vi oss for kajakpaddlingen. Solen stralade och humoret var pa topp. Vagen till Milford Sound var en upplevelse i sig: SA MAKTIG!! Da brast sjalen ut i lovsangsljud: "O store GUD!!"
Korde aven genom ett berg; en mork tunnel pa 1,2 km.
Paddlingen blev dock installd pga hard blast langre ut i fjorden. Kandes tryggt att veta att det var ett seriost foretag som tar var sakerhet i forsta hand. Vi bokade bara om turen till foljande dag.

Dagen tillbringades istallet pa en stor sten i en kall fors med maktig omgivning. At var lunch dar, solade, hade vattenkrig och tog oss till och med ett snabbt och uppfriskande dopp :D Sa harligt att inte behova passa tider. (Det var faktiskt lite besvarligt att behova ha pa vackarklockan den morgonen... haha :P )

Dagen dar pa blev det paddling for hela slanten. Med den busig guid och en harlig grupp pa 8 personer paddlade vi forst en bit, stannade for lunch och fortsatte sedan paddla en bit. Sag en sal pa riktigt nara hall. Sa haftigt att se sadana djur i vilt tillstand!
I slutet av turen slappte vi los barnasinnet och hade vattenkrig med paddeln som vapen. De flesta i gruppen var mer blot an torr da vi kom iland. ^^,
Efter den fantastiska dagen unnade vi oss en harlig dusch. (efter 5 dagar utan...)

Pa mandagen tog vi en dagstur i bergen. Hittade en plats med fantastisk utsikt och inga manniskor. Dar lade vi oss ner i mossan och bara njoooot!

Idag har vi ocksa varit pa promenad i en mystisk och odslig skog. Stigen bara fortsatte och fortsatte uppat och uppat. Blev till sist leds och vande tillbaka, for stigen kom ju aldrig fram nagonstans...

Dagarna framover har vi inte planerat destomer, men styr troligtvis kosen mot Queenstown och sa smaningom Dunedin pa ostkusten.

Fraga oss inte hur det ar med hemlangtan nu nar julen narmar sig... Arligt talat undviker vi allt som har med julen att gora, det paminner for mycket om er dar hemma...

Aterigen: varman, soliga God Jul halsningar fran Nya Zeeland.