Alla talar svenska

fredag 16 december 2011 Serrekunda, Gambia

Bush campandet var ju sisådär. Helt slut var vi när vi kom fram till Serrekunda i Gambia sent på måndag morgon. Vet inte om det nånsin varit så skönt att duscha.

Lite gnissel i gruppen och inte så fräscha hotellrum gjorde det väldigt trevligt att ramla på ett fint och billigt hotell som hade lagom många rum för mig, Kim, Tompa och Sancho. Lyx! Och dag två tog vi vara på hotellrummet och sov till halv elva. Efter en underbar hemmagjord brunch drog vi ner på beachen och sov lite till. Te dagars bussresande tar på krafterna vill jag lova. Så vi hade heller inte några krafter kvar till alla trrrrevliga gambianer som alla vill skaka hand och vara ens vän, och alla talar svenska. Näst intill.

Dag tre startade vi med En hästtur. Då vi så kaxigt hade frågat hästpojkarna dagen innan ifall vi fick galoppera så drog de igång hästarna i galopp efter 20 meter. Jag insåg snart att mina erfarenheter på hästryggen inte var tillräckliga för det här djuret så jag klev av. I farten. Men inte förrän jag sett att Kims häst var tom. Mitt stora bekymmer var att inte fastna med foten i stigbygeln så jag glömde lite bort att tänka på landningen. Det blev pannan jag tog emot mig med. I efterhand, så här ett litet blåöga och en stukad hand senare, kan jag se att det inte var det bästa valet. Men jag satt upp igen och avslutade ridturen i lugnare tempo med en skamsen hästkille som ledde mig (Kims häst hade tydligen bitit min så det var inte bara orutin).

Idag bestämde vi oss för att fortsätta djurtemat, med tanke på att vi haft sån tur med det innan, och vi drog iväg till krokodilerna. Jag har klappat en krokodil gott folk! Sen matade vi lite apor som klättrade lite som de ville på oss. Sjukt häftig dag.

Imorrn ska vi vidare till Senegal och slutdestinationen på resan. Vinter känns sådär men det ska ändå bli skönt att komma hem.