Bestigning av Col Rodella

onsdag 13 juli 2011 Canazei, Trentino-Alto Adige, Italien

När vi checkade in på hotellet Plan de Gralba i dalen ovanför Val Gardena, fick vi direkt en uppgradering av vårt bokade rum till en egen svit! De hade inte så många boende, och ville väl skämma bort oss - en av de första som bokat via webtjänst hos dem.

Hotellet ligger perfekt för oss då vi lätt kunde köra över något av de närliggande passen för att komma fram till andra dalar och nya klättrings- eller vandringsområden.

Den här dagen hade vi bestämt oss för att åka över Sella passet (oj vad vackert) ner till nästa dal och den lilla byn Canazei. Därifrån kunde vi ta en kabinbana upp i Sellamassivet strax nedanför toppen Col Rodella. Framme vid ändstationen var vi på 2300 meters höjd (högre än Kebnekaise alltså!). Vi riggade all utrustning och gick en kortare sträcka fram till själva ferratan som skulle ta oss upp till toppen (2484 meter). Ferratan var den tekniskt mest utmanande vi klättrat (klassad som 3A). Lodräta partier där man fick planera sin klättring - var man skulle sätta foten för att få bra fäste, rätt handgrepp i klippan för att kunna hiva sig upp, samtidigt flytta med säkringen till nästa fäste. Utpumpad uppe på en liten klippavsats hittade vi en liten Edelweiss som växte i det karga landskapet. En härlig känsla att hitta denna ovanliga blomma på ett så pass svårtillgängligt ställe. Själva klättringen varade bara i ca 40 minuter, men det var en härlig luftig tur med utsikt över alla dalarna runt omkring med Marmolada bergets glaciär tornande i bakgrunden.

En ganska lätt vandring ner från toppen, och vi var framme vid en refuggio där vi kunde äta en lunch av pasta och hjortragu.

Vi tog kabinen tillbaka ner igen efter cirka tre timmar och spenderade eftermiddagen med att titta på byn Canazei, som är en centralort under vinterhalvåret.

Mörka moln tornade upp sig och snart började det regna, och regna allt kraftigare. Vi satte oss i bilen och körde tillbaka till vårt hotell. Under kvällen blev ovädret allt värre, och samtidigt som Sverige förlorade mot Japan lystes himlen upp av skarpa blixtar och kraftiga åskknallar - detta var nog det värsta åskväder vi skådat, eller för den hört då ljudet förstärktes mellan bergstopparna. Lite maffigt faktiskt, men kanske inte helt lätt att somna!