Cima Capi och bilfärd upp till Val Gardena

tisdag 12 juli 2011 Riva del Garda, Trentino-Alto Adige, Italien

Startade tidigt för att bege oss ut på vår hittills längsta Via Ferrata, som kom att ta ungefär fem timmar. Vi skulle bestiga Cima Capi, en av de högre topparna som blickar ner mot Riva del Garda och sjön. Checkade ut från hotellet, där vi fick med en termos med varmt vatten (mat är viktigt!) till våra påsar med soppa. På vägen inhandlade vi förrutom de 5 flaskorna vatten (man svettas en del när man bergsbestiger i 35 graders värme - kan ju ha blivit av med nått kilo eller två) handlade vi även bröd, oliver, peccorino ost, parmaskinka och en pesto - då var lunchen klar.

Med rätt koordinater inlagda i GPSen hittade vi snabbt fram till byn Biacesa. Leden var tydligt utmärkt och vi började vandringen uppåt mot via ferratans (stålvajerns) startpunkt. På vägen såg vi flera gamla skyttevärn och bunkrar insprängda i bergen sedan första världskriget. Via Ferrata var från början till för just soldater, så att de skulle kunna ta sig fram säkert när de korsade bergen.

Själva ferratan var imponerande med sin fantastiska utsikt och svindlande höjder över Gardasjön ca 800 meter längre ned. Den är graderad som 2A, men hade ett par luriga passager där man fick använda huvudet och planera var man skulle sätta fötterna. Efter ca 45 minuter nådde vi den flaggbeprydda toppen av Cima Capi 930 meter över havet. Vilken bedrift. Vi gick vidare utefter en bergskam och hittade lite skugga strax bredvid ett gammalt skyttevärn, där vi slog oss ned och åt upp vår matsäck.

Vi fortsatte ut på ytterligare en ferrata som tog oss tvärs över bergssidan (wow), och sedan kunde man vandra vidare ner mot byn Biacesa på nytt. I slutet av vandringen kändes det att 5 flaskor vatten hade varit för lite. I byn svalkade vi oss i en av brunnarna innan vi satte oss i bilen och lämnade Garda bakom oss (för denna gången). Nästa mål var nu Val Gardena dalen och de via Ferrata som finns i det området. Vägarna var allt annat än raka, när de slingrade sig upp mot vårt hotell i Sella Passet.