Cairns

fredag 22 oktober 2010 Cairns, Queensland, Australien

Grattis Ulf D en dag i efterskott. Hoppas dagen i Rom blev bra.

Igår hade vi en heldag i regnskogen. Det regnade dessutom. Åkte linbana högt över regnskogens trädtoppar. Var på Koala Gardens och såg vad Australien har att erbjuda vad beträffar vilda djur.
Fick åka Amfibibil Army Duck (från andra världskriget) både på land och i flod i regnskogen. Väldigt häftigt och med engagerad chaufför som berättade intressant.
Fick dansuppvisning av aboriginer. Efter den showen visade de hur de kastade spjut för att döda djur. De visade hur man får ton i en digeridoo och kastade bumerang. Vi fick även provkasta. Bumerangen skulle vara vinklad kl 13.05 om man ville ha den i retur! Kl 10.55 för vänsterhänta.
Därefter tog vi tåget, Kuranda Scenic Railway, ner genom regnskogen. Från ca 550 meters höjd. Det tog 1.5 timmar dessa 7.5 km långa slingrande bana med stup utanför fönstren.
Idag fredag skulle vi snorkla i Barriärrevet men det blåser för mycket för detta. Så vi fick en dag till eget förfogande istället. Skall förhoppningsvis snorkla imorgon lördag.