Utdrag ur dagboken, dag 2

tisdag 12 januari 2010 Bakau, Gambia

Värsta softdagen!

Vi fick vakna av oss själva, av att solen lyste in på oss. Softade järnet tills vi fick frukost. Ingen stress någonstans alltså. Till frukost blev det vita bönor, ägg, grönsaker, melon, sweetie (som dom kallar apelsin), vitt bröd, nån slags nutellaliknande sak samt kaffe & te. Värsta lyxfrukosten.

Vi fick för första gången veta lite om vad som väntade oss, hur vårt schema skulle se ut, lite om hur det är i Gambia, om hur man ska pruta, hur man ska beté sig mot folk som bara vill åt ens pengar, och hur man ska beté sig mot bomsters! Bomsters alltså, det är alltså strandraggarna...

Efter mycket väntan åkte stranden, det tog ca 1 h. Vi passaerade sjukt massa olika platser, hus och byggnader. Överallt var det människor! Folk har ju så små hus här, där dom dessutom bor jättemånga, så dom är ju utomhus nästan hela tiden. Vi passerade också "Dreampark" vilket verkade vara något slags nöjesfält. Inte Liseberg direkt, jag hade nog faktiskt aldrig, inte under några omständigheter, vågat sätta mig i en karusell där...

Stranden fick vi ha för oss själva nästan, med undantag av en ko som låg där... Vi beställde lite mat och det tog tre timmar att få den, men det är väl bara att vänja sig...

På kvällen gick vi på restaurang, det tog superduperlång tid att få maten, blev flera felbeställningar och Kristina fick inte ens någon mat... Men jag åt pizza och det var gott!

Imorrn blir det Berefet!!

Emma Palmqvist
Senast aktiv - från Sävsjö, Jönköpings län, Sverige

Gambia; "Främmande kulturer - Musik & Bild 15 hp"