Utdrag ur dagboken, dag 1

måndag 11 januari 2010 Bakau, Gambia

Det har varit en sjukt lång dag som började redan klockan 02.00 i Örebro när Johanna skulle skjutsa mig, Jenny, Gabriella & Adrijana till Musikhögskolan och bussen. Jennys bil ville inte starta, vi puttade den från ena parkeringen till den andra och Gabriella fick lite andnöd sådär på grund av sin köldastma. Det slutade med att vi fick beställa taxi. Men vi hann!

Vi lämnade alla vinterkläder på Musikhögskolan och sen blev det buss från Örebro till Arlanda. Väl på planet var det problem med en bagagelucka så det blev två timmars försening. 5,5 timmars flygresa till Teneriffa för mellanlanding och sedan 2,5 timmar till för att slutligen komma fram till Gambia!

Väl i Gambia var vi glada, trötta och otroligt förvirrade. Vi visste inte alls vad som väntade men hittade till slut några personer från ECCO (organisationen som vi åkte med) som väntade på oss. Vi hoppade in en mycket skranglig minibuss där alla våra väskor hade lastats på taket. Vi visste varken vart vi var på väg eller vilka som körde oss, men det var bara att hoppas på att man skulle överleva bussresan... Till slut kom vi fram till Babo Sarrs hus där vi fick vänta flera, flera timmar på Ingesundstudenterna och Norrmännen. Sen fick vi äntligen mat; Kyckling, pasta & pommes frites!

Efter mycket lång tid blev vi skjutsade till ECCO-house där vi skulle sova första natten.
Känns för övrigt som att vi blir jätteuppassade, som att vi inte behöver göra något alls. Detta är verkligen semester!

Emma Palmqvist
Senast aktiv - från Sävsjö, Jönköpings län, Sverige

Gambia; "Främmande kulturer - Musik & Bild 15 hp"