Framme igen!

lördag 2 januari 2010 Beira, Sofala, Moçambique

Hallå!

Vi har precis kommit fram till Beira, Mozambique. Sitter för tillfället i en hotellrestaurang och dricker lokal öl med ett par från besättningen. Mmm vilken härlig känsla. Har precis tagit en härlig dusch efter 14 dagar. Hel och ren igen alltså!

Resan hit var aningen enklare än de 47 dagar vi hade med de fem otåliga omaneserna ombord. Trots att vi fastnade i ett antal regnstormar i början av denna etapp så lyckades vi slutligen nå de starka strömmar som flyter nära kusten till Mozambique. Men för mig var seglingen i regnstormarna något av det häftigaste jag har varit med om så mig gick det ingen nöd på. I en av stormarna när jag stod vid rodret slog blixten ner alldeles brevid Phoenicia med en fruktansvärd kraft. Jag bara skrattade. Vilken kick.

Lite klurigt var det att ta sig in till Beira. Nivåskillnaden mellan ebb och flod är 6m här och starka strömmar gjorde att vi var tvugna att planera minst sväng i förväg i den smala kanalen. Men det gick bra och vid ankomst fick vi massor av hjälp av de nya besättningsmedlemmarna som förberett vår ankomst i förväg.

En liten shock blev det dock när vi fick reda på att borgmästaren väntas komma på besök imorgonbitti. Kanske borde städa skeppet innan. Men just nu är det manjana. Nu bär det av mot en restaurang med riktig mat och mera öl.

Ska försöka ladda upp lite bilder i de kommande dagarna.