Paris!

onsdag 29 juli 2009 Bryssel, Ixelles, Belgien

Igårmorse sprang Patrik iväg till stationen för att boka hembiljetter. Han kom tillbaka 1 timme senare och meddelade att vi skulle åka redan 17.25.
På med kläderna och ut i Paris.

Vi gick omkring, och ett tag trodde jag faktiskt att vi var lite vilse. Men vi hamnade på Champs Elyseé till sist!

Patrik som spanat på en väska ända sedan Milano var lyrisk när vi återigen hittade den i Paris.

Efter 1 timme i affären gick vi ut med en stor påse, med hans lilla väska i. Plötsligt insåg vi att viv hade väldigt bråttom, eftersom klockan redan var halv fem.
Vi skyndade ned till metron, och åkte tillbaka till vårt hotell där vi låst in allt bagage.
Klockan tickade snabbt, och från Gare de lyon(där vi bodde) tog vi ännu en metro till Gare de Nord, därifrån tåget till Köln skulle avgå.

Vi hade stresspanik, och det kändes som vi fastnade i varje säkerhetsspärr -allt bagages fel!!!

Slutligen var vi framme vid Gare de Nord, och då hade vi rejält bråttom. Klockan var då 17.22 och tåget skulle gå 17.25. En tjej från tåget hjälpte oss, hon tog min ena väska, och vi sprang som galningar. Jag tappade min ena sko, först tvekade jag om jag skulle ta upp den eller inte, men jag tog den snabbt i handen, och fortsatte springa, med en sko i handen, och en på foten.

Kan tillägga att Gare de Nord är fruktansvärt stort. Större än alla stationer i Sverige, utan tvivel!!!

Det hela slutade med att vi stod framför spår 8 som vi i all hast tagit reda på att tåget skulle avgå från. Ett enda litet problem kvar bara - spåret var tomt. Så där stod vi dyblöta av svett, med 7 olika bagage och en förbannad min när vi insett att tåget redan gått.

Tjejen beklagade och gick sin väg, kvar stod vi som två förstelnade klumpar och bara glodde ut i intet.
Efter nån minut började vi röra på oss igen.
Vi gick till biljett-luckan, och försökte skaffa fram en ny biljett.
Hon hade inget på 2 dagar sa hon.
Med lite tur lyckades vi sedan hitta en biljett redan nästa morgon.

Efter att vår irritation lagt sig började vi så smått njuta av att vi faktiskt fick en extra kväll i Paris.

Vi hittade ett hotell, och sedan knallade jag iväg för att storhandla på apoteket.

Jag nästan flög därifrån, lycklig över mina inköp. Vågar inte skriva här vad jag lyckades få tag på, men bland annat åksjuke tabletter.

Sedan gick vi ut och åt 3-rätters middag, och jag kunde knappt resa mig när vi ätit klart. Jag ahde så ont i magen, att vi var tvungna att gå hem direkt efter maten. Men efter en stund gick vi ut på en liten promenad i området.

Imorse ringde klockan halv 8, och efter vårt lilla missöde igår var vi väldigt angelägna om att vara i tid på stationen.
Vi handlade lite frukost och hoppade sedan på tåget.

Sen upptäcker jag att vi saknar en väska!!
Jag springer ut ur tåget, genom halva stationen til lstället vi handlade på. Ingen väska synlig, jag springer tillbaka mot tåget när jag kommer på att jag kanske skulle ha frågat om hon fått in en upphittad väska. Jag vänder, springer tillbaka och frågar om hon sett min väska. Det har hon inte ( i all hast när jag springer där inser jag att det som ligger i väskan är bland annat mitt kamerakvitto, och det bara måste jag ha med tanke på kamerans hållbarhet...3 dagar).

Då blir jag ännu mer förbannad, och inser att den där kameran vill verkligen jäklas med mig.
Jag springer tillbaka till tåget, för jag vet att det går vilken sekund som helst, och Patrik är på det, med alla våra saker. Jag har inte ens pengar eller pass på mig ifall jag skulle missa tåget.
Väl framme vid ingången sträcker Patrik ut sin hand med tummen upp, och jag förstår att väskan trots allt måste vara på tåget.
Men tunga steg klvier jag på tåget, och torkar svettpärlorna i pannan.

Så nu sitter jag, med all packning, på rätt tåg mot Köln. Vi är framme i köln alldeles strax, och där har vi 1 timme på oss tills tåget mot Hamburg går.

Vi anläder till Köpenhamn ikväll klockan 22.22, så vi är väl hemma i Lund vid tolv tiden.