Nice-Paris

tisdag 28 juli 2009 Paris, Île-de-France, Frankrike

Sista dagen i Monaco låg vi vid poolen nästintill hela dagen. Det är så fantastiskt att ligga där uppe och bara titta ut. På ena sidan ser man Monaco, och på andra sidan ser man ingenting förutom djupblått hav hela vägen bort till horisonten.

Vi provade att få tag på ett nattåg till Paris, men det fanns inga biljetter till oss med global passet, så om vi ville åka med skulle vi snällt ha fått betala 5000 svenska. Det gjorde vi inte!
Istället hoppade vi på tåget till Nice. Vi tog in på ett billigt, ganska skabbigt hotell precis vid stationen.

Vi gick ner för att äta, och bestämde oss för att äta snabbmat. KFC låg precis nedanför hotellet, så vi gick in…
Vi stod i kö i 35 minuter, och Patrik var arg och jag var så irriterad att jag bara ville gå hem igen. Men slutligen fick vi vår mat och började vår promenad ner till stranden där vi hade tänkt äta vår exklusiva måltid.

Det visade sig att stranden var en bra bit bort, och våra tålamod var redan körda i botten. Det resulterade i en mycket aggressiv promenad. Men väl framme vid havet blev vi glada igen, och våra magar blev mätta. Vi satt där en bra stund, tills vi insåg att vattnet bara kom närmare och närmare oss. Patrik roade sig med att kasta ”macka” medans jag förtjust tittade på.

Promenixen hem var mycket roligare, även om den också självklart var lång.

Idag har vi varit på stranden de få timmarna vi hade i Nice. 17.40 gick vårt tåg till Paris, och vi har precis checkat in på ibis hotell precis vid gare de lyon.
Tågresan var gungig, och jag har mått illa precis hela vägen. Nu kom Patrik med lite pommes, så nu blir det ” middag” och sen imorgon väntar en hektisk dag i Paris.
Vi ska försöka shoppa lite snabbt, och sedan hoppas på att vi hittar ett tåg hemmåt.

(Sov gott älskade vän, sov gott. Ta hand om alla andra änglar så ses vi snart igen)