Tigertempel, vattenfall, shopping och uteliv...

söndag 25 maj 2008 Bangkok, Thailand

Torsdagmorgon akte vi mycket riktigt till Kanchanaburi. Vi missade dock taget med 15 minuter da vi hade svart att fa tag pa en taxi, och fick ta oss till busstationen for att ta bussen tid istallet.

Hostlet vi bodde pa var skitmysigt, hette Jolly Frog, och lag alldeles vid floden. I den lummiga tradgarden fanns hangmattor och stolar att sitta i, rummen var billiga for 200 bath per dubbelrum, och restaurangen hade god mat och mysig miljo med vaxter och en massa annat.

Lag och laste i tradgarden innan vi klockan 2 for till tigertemplena. Det ar egentligen inga tempel, utan kallas val bara sa for att munkar har tagit hand om tigrarna. Blev ratt besviken da det var ratt turistigt, men det var kul att se en massa tigrar och speciellt ungarna som var ratt sota. Men det borjade osregna precis nar vi kom och vi hann aldrig ta kort pa oss tillsammans med de stora, farliga tigrarna. De hade en massa andra djur dar ocksa, hastar, oxar, pafaglar, som levde vilt...!

Pa kvallen tog vi thaimassage, at middag och gick till en bar och spelade biljard och drack drinkar. Gick och la oss vid 11 nagon gang.

Infor fredagen hade vi bokat en heldagstur som skulle ta oss runt Kanchanaburi for att se en massa saker. Under formiddagen for vi till ett omrade med 7 olika vattenfall. Guiden sa till oss att vi borde satsa pa att se fem vattenfall ifall vi ville hinna simma, eftersom vi skulle vara tillbaka vid parkeringen vid 12. Jag tankte "pyttsan" och bestamde mig for att se alla vattenfall. I borjan gick jag med Isa och Niall men tyckte att de gick sa langsamt att jag gick ifran dem. Vandrade ett tag med ett sydafrikanskt par i 60-ars aldern som hade varit och rest med en segelbat i 8 ar! Hemskt trevliga var dem, och bra kondis. Vi gick alla och svettas och pustades uppfor, och det var inte lattframkomligt. Rotter, stenar, halkigt underlag... Holl pa ramla och sla ihjal mig ett antal ggr och tog det forsiktigt sa att jag inte skulle stuka fotterna eller dylikt.

Hann upp till 7 vattenfallet och motte en svensk kille dar som ocksa var med pa turen. Vi gick upp den sista biten tillsammans. Sedan hade jag gatt om tid att ga tillbaka, och aven bada i ett vattenfall langre ner. Det var dock ratt laskigt, for det fanns feta fiskar dar som forfoljde en for att ata dott skinn fran ens hud... Tyckte det var otackt och vagade inte vara mycket i vattnet. Klattrade upp for ett stort klippblock som man kunde aka ner for, och halkade till en borjan och holl pa falla ner pa sidan dar det fanns en massa klippor och shit. Hade jag fallit ner dar hade jag formodligen brutit benen om inte brutit nacken, men som tur var hann jag fa fotfaste i sista sekunden och satt dar och pustade ut, alldeles skrackslagen... Tankte; "nu ar det nog med dessa aventyr, jag tanker inte do pa kuppen!"

Vid 12 at vi lunch uppe pa en restaurang vid parkeringen och jag var alldeles utmattad efter den 3 timmars vandringen, som jag hursomhelst tyckte var skitkul. Jag alskar verkligen sadana utflykter, speciellt da man far klattra, vada genom vatten och allt vad jag nu gjorde pa vagen upp. Det var det basta med hela dagstrippen, var min slutsats i efterhand. Vi satt hursomhelst och pratade med det sydafrikanska paret under lunchen.

Under eftermiddagen gjorde vi foljande saker; sag "the hellfire pass" (krigsfangar fran vast byggde en jarnvag for japanerna och plagades grymt, var en utgravd gang genom ett berg, ganska haftigt att se), besokte ett museum tillhorande hellfire pass, akte ett skruttigt tag och sag den beromda bron i Kanchanaburi. Den bron ar aterbyggd sedan amerikanarna sprangde den i slutet pa andra varldskriget. Japanarna, som forst byggde den, hade innan skickat upp alla krigsfangar fran USA, Australien, England, m.m., upp pa bron for att vinka till amerikanarna nar de kom med sitt flyganfall. Men amerikanarna hade inget annat val an att spranga bron... med krigsfangarna staendes pa den.

Provade aven en thailandsk, dyr frukt som jag aldrig smakat forut. Guiden sa att det var en delikatess som skulle smaka som glass. Tyckte dock det var skitackligt, konsistensen var jatteunderlig (frukten smalte typ i munnen) och smaken paminde mig om kott eller vitlok... Det var nagon konstig eftersmak.

Vi at middag pa hostlet vi bott pa och tog sedan en minibuss till Bankok, som vi bokat i forvag, vid halv 7 tiden.

Det var meningen att vi skulle ga ut foljande kvall, men efter att vi kommit fram och strovat igenom Kosan road (stora turiststraket) dar jag bland annat sag en thailandare som imiterade Jack Sparrow skitbra (...det kommer bilder, Sandra) och tagit oss tillbaka till Soi 1, vandrarhemmet vi bor pa, kande vi alla tre att vi var alldeles for trotta for att ga ut. Hade dock svart att somna av nagon anledning och somnade inte forran 3-4 pa morgonen.

Lordagmorgon at vi vafflor till frukost da vi inte hittade nagot battre frukoststalle. Sedan akte vi till den stora helgmarknaden som var fullkomligt gigantisk. Jag, Isa och Niall gick forst tillsammans, men sedan blev jag otalig da de gick omkring och kollade pa tavlor, och jag ville se helt annat. Vi bestamde en motesplats och vi traffades upp klockan 2 for lunch. Forsatte ga pa egen hand fram till halv fem efter lunchen. Hittade en hel del saker; ett armband, en vaska, en t-shirt, en klanning, ett linne, ett par shorts, underklader... Var nojd med slut efterat. Var sa mycket folk och sa svarframkomligt!! Och varmt som in i sjutton.

Val tillbaka pa hostlet sa vilade vi, duschade och at middag. Tog nagon drink och akte ut vid 10 for att se en show med thai-tjejer som dansade. Blev dock less efter ett tag, speciellt som det var en del ackliga gubbar dar som satt och stirrade. Akte sedan till Papong och gick ut pa ett stalle som enligt Niall skulle vara det basta (han har som sagt varit mycket i Bankok forut och gatt ut en del, han kanner till stallena...). Hade ratt kul faktiskt, dansade och flummade runt. Sitter ute och dricker drinkar och pratar nar en kille gar forbi... vem ar det da? Jo, killen fran Cairns som holl mig vaken en hel natt, och som aven var pa samma buss pa Nya Zeeland! Som hade sagt till Magnus att han var radd for mig! Springer ifatt honom och halsar, han ser chockad ut men ger mig en kram (vilket var lite underligt...). Sedan kommer han och hans kompis fram till vart bord och halsar kort och gar sedan darifran. Tror fortfarande att han ar radd for mig, haha!

Fragar en av servitriserna om det finns nagon karaokebar i narheten, hon skakar pa huvudet. Senare kommer hon och drar med mig in och vill att jag ska ga upp pa scenen och sjunga med bandet som upptrader till hiphop sanger. Det vill jag inte, men vi star och dansar vid scenen. Sangarna borjar da sjunga till mig och dra upp mig pa scenen och en massa shit. Tycker det ar ganska roligt och skrattar bara... Senare nar vi bestammer oss for att ga darifran kommer han efter mig och drar med mig till scenen igen! Vi blir kvar en halvtimme och dansar en del med en rolig thaitjej.

Alla klubbar stanger konstigt nog vid 2 har i Bankok, sa da tog vi en taxihem och jag gick och la mig pa en gang, var helt slut.

Idag har vi varit bakis och sega. Atit frukost har pa Soi 1, vandrarhemmet, vilat och last min bok ett tag, gatt ut och vandrat pa egen hand och atit lunch, tagit thaimassage (som jag alskar med allt knackande...) och sedan strovat tillbaka.

Ikvall aker Niall hem till Irland, han aker harifran vid 9 tiden. Vi tankte ga ut och ata middag vid 7 som ett avsked. Det ska bli trist att han aker, mest for Isa da, men ocksa for min del... Tycker han ar rolig och bra sallskap! Men forhoppningsvis ska han komma och halsa pa hemma i Sverige i slutet pa juni nagon gang.

I ovrigt sa maste jag saga att jag for egen del langtar hem som in i tusan! Det gar ju upp och ner med det dar, i perioder har jag verkligen haft angest for att aka hem... Men for tillfallet kanner jag bara att det ska bli jattejatteskont. Tycker mycket om Bankok och resa och allt det dar men usch, nej, nu ar jag less! Jag har varit borta over ett halvar och kanner bara for att komma hem till familj och vanner, min sang och fjallfil. Och ett inte sa tropiskt klimat dar man svettas som en gris dygnet runt. Kommer dock sakna manniskorna, utelivet, en del av maten (speciellt frukten), den billiga shoppingen och en hel del annat... Jag kommer sakert langta tillbaka efter nagra veckor da vardagen borjar ta sig, men det ar bara naturligt. Just nu ser jag bara fram emot att komma hem och raknar ner dagarna! Fyra dagar kvar nu!

Till mamma: ring garna kommunen a mina vagnar! Tycker det ar bra att jag fick ledigt den helgen, men jag vill ju garna jobba nagot i juni ocksa... bankrutt som jag ar.