Vi skulle ha tagit en tur istället

fredag 16 maj 2008 Ko Pha-ngan, Surat Thani, Thailand

Under resterande delen av onsdagen gjorde vi inte sa mycket. Jag gick forbi Matt och Sue som bjod med oss ut foljande kvall, men vi var inte sa sugna, sa vi sag film pa olika restaurangen ("Ali G", "Two days in Paris", "Iron man") och gick och la oss relativt tidigt.

Torsdagmorgon bot vi hotell till Paradise bungalows dar Matt och Sue bor och fick bunglowen som ligger alldeels vid stranden. Jattemysigt! Halvbra standard, men vad gor det for 400 bath per natt.

Chillade lite pa stranen under eftermiddagen, at fajitas vi fyra till middag, skitgott for 80 bath. Gick ut en kortis under kvallen pa olika stallen langs stranden men gick och la oss tidigt, vid halv 12, da vi bestamde att vi skulle ta en tur eller hyra bil dagen darpa...

Bade jag, Isa och Matt hade stora problem att sova denna natt. Musiken fran de olika utestallena langs stranden var oronbedovande; mina myggbett holl pa att reta ihjal mig da de kliade sa mycket, och det var varmt och jag sov allmant oroligt och vaknade varannan timme.

Vi steg upp vid 9 vi fyra och gick och at frukost dar jag och Isa atit de senaste dagarna; restaurangen dar de visar Simpsons. Sedan beslot vi oss for att ga och hyra en bil for att kora upp langs on till norra delen dar de ska ha en massa vackra strander. Mycket billigare an att ta en tur; kostade 900 bath visade sig for oss alla fyra, plus bensinpengar, istallet for 1000 bath per skalle for en tur.

Bilen vi hyrde var en suzuki jeep som sag helt okej ut, frasch, och nar vi checkade under motorhuven och dylikt verkade allting alright.

Snart borjade dock en helvetesfard (Sue korde) med jeepen vars motor knappt klarar sig upp for alla backar har pa Koh Phangan, vi korde pa ettans vaxel (den klarade inte av att kora pa hogre vaxlar) och hela bilen hoppade, gjorde laten och hade sig och holl pa skramma slag pa oss.
Nar vi val kommer av huvudvagen och tar in pa en av de mindre vagarna borjar det likna en riktig skrackfilm. Vi kor upp for varldens brantaste backe pa ettans vaxel, och mitt i allt orkar inte motorn och jeepsatan stannar mitt i backen, och det visar sig att handbromsen inte fungerar! Vi beslutar oss for att forsoka vanda, men sa fort Sue slapper pa bromsen for att forsoka manovrera bilen aker vi baklanges mot ett brant jakla dike och vi skriker for full hals alla fyra. Lyckligtvis kommer en thailandare som bor alldeles bredvid vagen och hjalper oss att vanda bilen och kor ner oss for en branta backen.

Thailandaren visar hur man satter i fyrhjulsdriften och Sue tycker att bilen ar lattare att manovrera. Vi beslutar oss for att gora ett till forsok och tar en annan, bredare vag. Bilen krangalar dock fortfarande, och nar vi kommit en bit pa vagen sa inser att vi att den inte ar asfalterad langre. Isa laser pa kartan och dar star det att det ar lervag hela vagen med hal och branta stup langs vagen. "Be careful" ar sista radet... Vi beslutar oss da for att vanda om och skita i det hela. Den skruttjeepen skulle inte klara sadana pafrestningar! Och inte vara arma psyken heller.

Vi kor tillbaka till Hat Rin (dar vi bor, backpackingstallet) och Sue lyckas fa pengarna tillbaka, dock inte bensinpengarna, men vi tyckte att det var en relativt bra deal... Vi var lyckliga over att vara vid liv! Vi kom alla overens om att ifall vi beslutar oss for att gora nagot nagon av de foljande dagarna sa blir det en guidad tur... Det ar nog sakrast.

Klockan var ett och vi gick till stranden istallet. Nar Matt och jag badade traffade vi nagra australienare fran forsta kvallen ute som ville att vi skulle hanga med pa paintball nagon dag. Kanske, sa vi.

Vi at sen lunch vid 3 pa hotellets restaurang, och sedan gick jag hit till ett internetcafe for att skriva om de senaste dagarnas handelser.

Ikvall ska vi ga och se "The beach" som visas pa Simpsons-restaurangen, och sedan kanske vi tar och gar ut. Maste dock ta en nap forst, tror jag, da jag inte sovit sa bra under natten som sagt.

Jag har ringt och pratat med min foredetta chef, som sa att mina nya (som varit mammaledig) chef skulle ringa upp mig... Dock sa har Isa ringt upp alla sina pengar pa utlandsfakturan vilket gor att hon varken kan ringa eller ta emot samtal! Hon ska forsoka losa det pa nagot satt dock.

I ovrigt ar allt bra. Puss och kram!