On the party island nr. 1

onsdag 14 maj 2008 Ko Pha-ngan, Surat Thani, Thailand

Sondag:
Under sondagen lag vi som sagt pa stranden, tog massage, och pa kvallen at vi pa favorit restaurangen Will Wait och drack varm choklad medan det regnade och stormade ute, sedan blev det stromavbrott och vi holl pa att sla ihjal oss nar vi sprang hem i regnet.

Mandag:
Sista dagen pa Koh Samui akte vi som sagt pa en tur runt on i fyrhjulsdrivna bilar. Var ratt skoj, men kandes samtidigt ratt turistigt. Men vi fick i alla fall vara med om mycket! Sag apor som var tranade att kasta kokosnotter ner for palmer (och tog kort med apan efterat), gjorde elefant trekking (rider pa elefanter genom djungeln) vilket mest fick oss att tycka synd om elefanterna, men hojden av djurplageri var anda nar vi sag en ytterst b-ig krokodil show dar tva thailandare slapade runt och pinade de stackars krokodilerna.

Vi akte upp for Koh Samuis hogsta berg i regn och lera vilket var en ytterst skumpig fard, at lunch pa restaurangen pa toppen, sag kanda klippor som hette "grandpa rock" och "grandma rock", sag en mumifierad munk och en gigantisk gyllene buddha i ett tempel, och en hel del annat. Var en aktiv rolig dag.

Vi at middag pa samma favorit restaurang som vanligt; Will wait. De hade filmvising (vilket vi ser overallt nufortiden), "10 000 bc", medan det sporegnade ute. Vi satte inne och myste. Tog sedan en tuktuk hem da regnet vrakte ner och gick och la oss tidigt. Vi har borjat komma in i pensionars vanorna igen kom vi fram till... ;)

Tisdag:
Tidigt morgon tar vi farjan over till Koh Pha-ngan fran Koh Samui. Sitter inklamda 8 pers plus vaskor i en liten tuktuk pa vag till farjan!

Val framme promenerar vi ner pa stranden Hat Rin dar alla bungalows ska finnas, och aven dar full moons parties hallre hus, fast vid fullmane da saklart. Checkar in pa ett stalle som jag inteminns namnet pa men som liggr i mitten av stranden alldeles bredvid en bar. Halvfrascht men ratt billigt for egen bungalow. Vi tog dock med os alla vardesaker nar vi gick ner i staden/byn for att ata lunch.

Koh Pha-ngan foredrar jag grymt mycket framfor Koh Samui. Denna on ar mer backpackis, mer layed back, mer mysig, mer att gora... tusen ganger mer party, haha!

Allting kanns mycket mer anpaassat trill backpackers dessutom. Butikerna ar valdigt bohmian, hippie style, de sljer buckets overallt vilket vi inte sag alls pa Koh Samui, de anordnar fester overallt (undre black moon, half moon, full moon, och mangder av fester daremellan) och de har film- eller tv-serie-visning pa sa gott som varje restaurang. I like!

Vi at lunch pa ett stalle dar de visade "Apocalypto", var vi fastande tills filmen var slut. Toaletterna ar varldens svinigaste har med vatten pa golvet (och overallt har maste man ta av sig skorna nar man gar in i byggnader, det ar thailandsk sed, men vi har inte sett det sa mycket forran vi kom hit konstigt nog), ingen spolknapp (man haller i vatten sjalv med en vatten i en skopa fran en hink bredvid) och extremt illa luktande.
Till raga pa allt var jag med om tva otrevliga toaletthandelser denna dag! Forst under lunch hor jag tva personer ha sex i baset bredvid (...jag vill INTE hora!) och under middagen spyr en man upp halva matsacken i toan bredvid min (uschuschusch). Svineri pa hog niva!

Efter lunchen vandrade vi omkring i alla msyiga butiker och Isa kopte en vaska. Sedan borjade det stortregna och vi gick tillbk till var bungalow och lag och var rastlosa och cyklade mot varandras ben i sangen.

Vi vandrade omkring pa mafa ett tag gick och at middag pa ett stalle dar de visade "The departed" och sedan "Juno" (skitbra film!). Maten var dock ok, vi at mexikanskt (gott, men saserna var inte sa jattefrascha). Servisen var dock tveksam, en dryg 12-arig pojke var servitor, och sedan hade de tydligen inte halften av vad som stod pa menyn. Det var trevligt hur som helst.

Vid 9 gick vi ner pa stranden dar "the Drop in bar" hade erbjudnade med en gratis drink varje timme. Dar motte vi ett gang som vi hangde med hela kvallen och som standigt expanderades.
Karnan bestod i alla fall av engelska Sue (varldens roligaste tjej, vi tva dansade som galningar hela kvallen) och austaliensiska Matt och Chris. Ingen av dem kande varandra sedan forut utan hade traffats nyligen. Alla var hursomhelst jatttetrevliga. Traffade en massa andra manniskor via Sue bland annat som vi hangde med hela kvallen.
Vi drack buckets, rokte vattenpipa (bara toback), gick limbo under brinnande lina, dansade i sanden och flummade runt. Varldens roligaste kvall! Isa var ratt trott och gick och la sig vid halv 2 tiden, men jag stannade ute nastan till fem och kande mig hur trygg och saker som helst (man har ju hort en del skrammande historier om droger och allt mojligt). En kille vandrade till och med hem mig sa att jag aldrig behovde vara sjalv.
Hade hursomhelst en jatterolig kvall da jag holl igang hela tiden och konstigt nog aldrig var trott forran dar vid fem tiden... och det var bra underliga typer kvar ute da dessutom, hoga och flummiga, sa jag bestamde mig for att det var dags att krypa till kojs.

Onsdag:
Jag och Isa har varit jattesega. Vakndae vid 11 av en massa israeler som skrek (ar massa israeler har), men kom inte ivag forran vid 12 for att ata brunch. Ville prova ett stalle som hade israelsik frukost men tvutbudet styrde och vi gick pa en restaurang som visade Simpsons (haha). At omelett och yoghurt med frukt och musli, var jattehungrig.

Sedan har vi vandrat i butikre. Vadret har varit valdigt varmt, och halvsoligt, halvmulet. Kopte huromhelst ett par filpflops da jag tappade bot mina pa stranden under natte (jag gick och letade efter dem pa morgonen, men de hade stadat hela stranen) och nu sa ar klockan snart fyra och vi sitter pa ett internetcafe dar internet ar skitdyrt... 3 bath i minuten, pa hela Koh Pha-ngan!

Sue hade lmanat en lapp pa var bungalowdorr om att vi skulle komma forbi senare, sa vi kanske gar ut och ater eller nagot. Har i alla fall inte ust att festa idag efter gardagen.

Vi har inte bestamt hur vi ska gora, hur lange vi stannar har, men jag vill garna stanna till den 20 sa att vi kan ga pa fullmoon partyt (igar var helt galet vilt, fullmoon party ar 100 ggr varre... pa ett bra satt!) for denna manad. Niall kommer till Bankok den 21, och Isa vill vara dar da, sa jag foreslog att vi aker den 21 da och moter upp honom pa kvallen. Men vi far ser hur det blir, ingetnting ar bestamt.

Det var nog allt for stunden!

Puss och kram och tacksam for kommentarer!