Vilken kommersiell skitstad

torsdag 8 maj 2008 Phuket, Phuket, Thailand

Tidigt pa morgonen den 7 maj tar vi baten till Phuket fran Ko Phi phi. Vadret ar underbart nar vi lamnar on vid 9 tiden, men nar vi kommer fram till Phuket osregnar det... suck.

Vi tar en shuttle bus in till Phuket stad, och blir sedan overrosta av thai man som forsoker tout oss till olika stallen, typ lura en till olika skithostel sa de kan fa kommission. En man var speciellt jobbig och jag holl pa fa ett vredesutbrott nar jag sagt tio ganger att vi skulle till ett speciellt hostel, och han holl pa att tjata om ett annat.

Vi checkade hursomhelst in pa ett stalle som kostade 300 bath for tva pers, var ratt dodgy, men eget rum med badrum, sa...

Under dagen var vi trotta och sega efter lite somn. At frukost, blev sedan runtskjutsade av en taxichauffor till en resebyra dar vi bokade resan till Ko Samui dagen efter, en dagmarknad (en gigantisk byggnad fylld av skitsaker, har aldrig sett sa fula klader i hela mitt liv!! Gick och at glass istallet), massage (var jatteskont och billigt), och sedan till Patong som ligger vid vattnet och ar the main tourist place.

Kopte en vaska pa marknad, gick at middag och tittade lite i marknadsstand... Sag en del barer och en del ladyboys och varenda thailandare som ville salja nagot kunde prata nagra svenska fraser vilket var ratt irriterande. Blev fort less och uttrakade och sa att Phuket inte riktigt var var grej.

Klockan 9 var vi tillbaka inne i stan, gick och forsokte skriva pa ett internetstalle dar datorn typ kraschade, sedan gick vi tillbaka till hostlet och dackade nagon gang efter klockan 10.

Pa morgonen den 8 maj steg vi upp kvart i 8, da vi skulle bli upphamtade for att aka till Sura thani, och sedan ta farjan over till Ko samui.

Dock blev det nagot strul med minibussen som inte kom och hamtade oss, en thailandare pa en restaurang hjalpte mig och ringde och fragade, sa en annan minibuss kom och hamtade oss och skjutsade oss till den ratta.

Satt hela dagen i olika minibussar och tankte att "gud vilken waste, det ar ju stralande fint vader, nu hade man kunnat ligga pa stranden!!" Haha, solnarkoman. Var dessutom stekhett i bussen och alla dari holl pa att do.

Vi stannade vid 11 pa ett stalle bara 10 minuter, och jag hann da slanga i mig en nudelsoppa till brunch, kopte aven frukt, allt for 50 bath; 10 kr!!

Bokade hostel pa Hat Chaweng, den storsta och popularaste stranden pa Ko samui nar vi var i Sura Thani. Borjade prata med en kanadensisk tjej, Nicole, som skulle bo pa samma hostel som oss. Vi hangde med henne pa farjan och tog sedan taxi tillsammans till hostlet. Hon ar hur trevlig som helst.

Gick och at middag efter att vi checkat in pa hostlet. Jag kande mig lite tveksam da min mage kants underlig hela dagen; hade borjat bubbla konstigt medan vi akte minibuss under eftermiddagen, och jag kande mig inte speciellt hungrig nu, men beslot mig for att ata i alla fall.

Vi at pa en seafood restaurang med jattegod mat; at lax i nagon thailandsk sas som var jattegott. Till efterratt bestallde jag in en mango pannacotta med fresh mango och jordgubbsmousse.

I vantan pa desserten overskoljdes jag plotsligt av en vag av illamaende, yrsel och kallsvett. Isa sag att jag inte madde bra, och fragade hur det var. Sa att jag madde jatteilla, och hon sa att jag var vit som ett spoke i ansiktet. Sa till de andra att jag var tvungen att ga tillbaka i forvag, att de kunde forsoka avbestalla min efterratt, om det inte gick betalade jag for den i alla fall, och de fick ata den om de ville.

Trodde jag skulle spy nar jag var pavag tillbaka men klarade mig anda till hostlet. Spydde aldrig men var helt slut i hela kroppen och madde kasst. Hade dessutom influensasymtom i kroppen och sjukt mycket traningsvark fortfarande fran thaixboxningen. Isa kom tillbaka strax efter mig och fragade hur det var osv. Vi lag och pratade till efter 10 och somnade senare valdigt fort. Sov som stockar.