antligen ifran Kina!!!

fredag 28 mars 2008 Pakse, Champasack, Laos

Sitter nu i Laos och njuter.. Glada over att lamna Kina. Tanken var ju som sagt att ta oss in i Tibet men det smog sig fullstandigt.. Tog oss till en liten stad som heter Danba i Tibet provinsen och dar stanna vi i ett par dagar. jatte mysig stad men fy for den kinesiska regeringen.. Polisen kom till hostellet dar vi bodde och ville att vi skulle byta hotel till ett over gatan som var mer an dubbelt sa dyrt.. vi fick aka ivag i polisbil for att kopiera vara pass. 6 av 8 turister i hela staden fick tranga in oss i bilen. tur att man har lagar men inga trafikregler. Pa vagen fran chengdu till danba passerade vi hundratals militar lastbilar fyllda med bevapnade militarer.mil efter mil passerade vi dem. de stangde ner by efter by i tibetprovinsen och blockerade varenda vag vi planera att ta in till Nepal.
De stangde ner Danba med sa vi tog oss upp till en liten tibetby som heter Jaiju. Nar vi passerade checken dar man fick betala intrade(som antagligen gar till cigarrer och risvin till kineserna) fick jag (sofie) lagga mig i baksatet sa ingen skulle se mig.. de hade bara meddelat att tva skulle komma in i byn sa det betydde anja och hamish, var nyfunne van fran nz..de ville att vi skulle spara pengar men det handlade om 30 kr sa det hade vi garna kunnat lagga ut:) glada att antligen komma ut och fa se lite av den tibetanska landsbygden. bodde hos en jatte trevlig familj och mor i huset lagade riktigt god mat. rokt och torkat kott som man doppar i chili och massa stekta gronsaker. Bra mycket battre an jak smors teet man far till frukost.. forsta natten kom tva tjejer fran byn och larde oss dansa tibet danser, vi sjong och dansade hela kvallen men gick och lade oss ganska tidigt for det var dags for bergs bestigning dagen efter..
Upp tidigt pa morgonen och pappan i familjen korde ivag oss till trekkingens borjan. vi hade en guide med oss som kom iford jeans och kavaj. meningen var att vi skulle sova i ett tempel uppe pa bergets topp (i mil upp) men dar hade regeringen nagot att saga till om igen. Stopp och belagg!! Lagom besvikna borja vi var vandring.ganska kallt for det hade snoat hela natten men snon lag pa toppen av berget. en otroligt vacker vandring men tuff. jag och anja kom 8 km upp sen sa vi stopp. guiden bjod oss pa nan slags piroger men den luktade som en godselstack och enligt anja smaka den likadant. jag kunde inte ata den men det ar kul att reta anja for att hon har atit avforing:) tycker det var bra gjort. jag skamdes lite att jag inte kunde fa i mig den.. stannade till hos ett par munkar pa vagen som bjod pa varmt vatten. det dricker man ganska mycket har. trodde inte det skulle vara sa gott men helt ok faktiskt. vi borjade var vandring nerat och det var lika tufft som att klattra upp nastan. tillbringa en natt till hos familjen och efter frukost gick vi med pappan och mata kossan. han visade oss runt i byn och sedan gav vi oss tillbaka till danba. var tvungna att lamna ganska snabbt for vi fick inte vara kvar.
tog oss till Kanding dar vi tankte stanna en natt innan vi skulle tillbaka till chengdu. men det fick vi inte heller. kommer till checken och blir stoppade av polisen. i minusgrader fick vi sitta i polis skjulet och varma oss vid en spisplatta tills en engelsk talande polis kom. de stangde ner Kanding med sa vi fick vanda om. tur fanns en buss som vi kunde ta till chengdu. stanna for att ata och byta dack. tog bara ett par timmar. var en enorm lattnad att antligen komma till chengdu aven om vi kunde tillbringat hur mkt tid som helst hos familjen i jaiju. skont att va tillbaka pa sim's cozy men tragiskt att hora att folk blivit dodade i chengdu med. ville bara bort fran kina. tog oss ner till Kunming dar vi stanna 2 dagar.. fick en battre syn pa kina och det kandes super. nu vantar indien snart. en liten snabb visit i Laos. skont att komma till armen igen. en efterlangtad beerlao vantar och en god middag. saknar dock kina maten. kram och hej