Dagbokslut

torsdag 29 juli 2004 Uppsala, Uppsala län, Sverige

Hej pa er alla! Detta har blivit mer en månadsbok istället för en dagbok.
Sist jag skrev, var vi på väg ut på vandring i Nalychevo som är en naturpark pa östra Kamchatka.
Under de första 14 dagarna såg vi mest dimma och björkskogar och vi lag alla sjuka i omgångar, sa den tiden bestod mest av varma bad och kurering. Men sedan lossnade det och vi fick vad vi drömt om innan vi åkte. Kamchatka har storslagna vyer när de syns och vi fick tillslut en fin tur pa vulkanen Avachinskaya i fint väder.
Som avslutning pa resan gjode vi ockå en raftingtur på tre dagar utmed floden Bisrtaya. Vi färdades ca 10 mil och efter lång vandring med altför tung packning var det skönt att bara fa njuta av att färdas fram utan att arbeta det minsta. Fisken högg oavbrutet under hela färden och vi räknade ut att vi på de tre dagarna som vi färdades, åt upp ca 30 kg fisk. Min största dröm att fa fiska i ett av världens bästa fiskevatten gick därmed i uppfyllelse! Vi färdades också tyst, sa vi fick tillslut också se björn.
Det hela avslutades for min del med en sista dag pa stranden utanför Petropavlovsk i solsken med späckhuggare 50 meter från stranden.
Dessutom fick jag en bonusdag i Moskva med allt från röda torget till Lenins grav.

När man nu går här på gatorna i Uppsala, känns resan redan avlägsen, men när jag sedan försöker betala kaffet med rubel,inser jag att det var i morse jag lämnade moskva.
Det som gett mest intryck förutom naturen och vyerna, har helt överaskande varit människorna.
Alla har varit helt otroligt trevliga och hjälpsamma. Mentaliteten är mycket lik den i sverige men folk är inte vana med att träffa svenskar och är därför mycket intresserade av att prata.
Naturen var som förväntat mycket storslagen och trots dåligt väder så fick vi se allt det vi ville se.

Så summan av kardemumman blir att jag mycket varmt kan rekomendera er alla att resa till Kamchatka!

Nu blir det förmodligen mer berg i dimma för min del, fast denna gång på Lofoten och i sällskap med tyskar.
Tills dess att det lugnatned sig lite, så får ni alla ha en skön sommar och så hoppas jag att kunna visa upp lite bilder till hösten för dem som är intresserade.