Hemresa
fredag 24 oktober 2014 - Singapore, Singapore

Sitter just nu på Changis flygplats i Singapore och väntar på planet till Helsingfors. Resdagar är alltid sega, särskilt hemresor... Kan bara konstatera att min hustru som skött hela planeringen av Sulawesi-resan lyckats hitta en perfekt kombination och ordningsföljd av olika platser och

Tana Toraja - andra dagen
lördag 18 oktober 2014 - Rantepao, Sulawesi Selatan, Indonesien

Idag gjorde vi en tur till norra delen av Tana Toraja. Det är mycket höglänt, och Daud ledde oss på en vandring som gick upp över en massa risodlingsterrasser. Det är en hel del ris som odlas på Sulawesi, och riset benämns på olika sätt beroende på situation: Pady = risplanta Beras =

Tana Toraja
fredag 17 oktober 2014 - Rantepao, Sulawesi Selatan, Indonesien

Tydligen hade det blivit någon missuppfattning mellan damen i bussbiljettluckan och mig, för nattbussens ankomst till Rantepao var snarare kl sex än nio. Vi hade fått instruktion att bli avsläppta på vägen vid hotell Torsina, strax innan själva staden. Med viss möda lyckades vi etablera

Minhasa - Manado - Makassar
torsdag 16 oktober 2014 - Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesien

Idag var resdag. Efter frukost checkade vi ut från trivsamma Highland Resort & Spa (utan spa, pga pågående renoveringar). Vi hade transfer till Manados flygplats, där vi tog flyget kl 1250 till Makassar. Sedan tidigare hade vi köpt biljett till nattbussen från Makassar till Tana Toraja, men

Traditionell marknad i Tomohon
tisdag 14 oktober 2014 - Tomohon, Sulawesi Utara, Indonesien

Idag avslutade vi enligt resplanen vår vistelse vid Tangkoko Dove Villas och flyttade med hjälp av vår guide och ledsagare mr Noldi till Highland Resort & Spa. Det är ca 45 km fågelvägen men tog över två timmar att åka pga att vägarna i bergen ringlar så serpentinartat. Vid ankomsten

Delfiner och Minhasa Highlands
måndag 13 oktober 2014 - Bitung, Sulawesi Utara, Indonesien

Klockan 05:15 fick vi en kopp kaffe i serveringen och försökte vakna till. Klockan 05:30 satte vi oss i mr Noldis bil och for ner till hamnen där vi fick hoppa i en smal båt med utriggare år varje håll. Den såg rankare ut än vad den var, utriggarna stabiliserade båten effektivt. De består

Morgonstund med makaker
söndag 12 oktober 2014 - Bitung, Sulawesi Utara, Indonesien

Klockan 05:30, efter en snabb kopp kaffe, åkte vi iväg med mr Noldi till Tangkokos naturreservat för en 4 timmar lång tur. Solen hade just gått upp när vi kom fram, och det var inte så farligt varmt. Vi såg under vandringen ett flertal näshornsfåglar, Hornbills, med sina färggranna

Till Tangkoko
lördag 11 oktober 2014 - Bitung, Sulawesi Utara, Indonesien

Vi bröt idag upp från den stillsamma idyllen vid Bunaken Seagarden Resort och tog oss med båt tillbaka till Manado. En fin morgontur med svalkande fartvind. Kerstin hade via kontakter fått ordnat så att vi skulle få transport från hamnen till Tangkoko Dove Villas, 50-60 km därifrån. Mr

sista kvällen på Seagarden Resort
fredag 10 oktober 2014 - Manado, Sulawesi Utara, Indonesien

Försöker skriva lite dagbok trots skakigt internet. Vi har varit här i tre nätter, snorklat och tittat på undervattenslivet. En enorm mångfald av marint liv och stor individrikedom vissa arter. Första kvällen var vi inte så långt ut, men Lisa och Johannes var först att se en drakfisk

Manado och Bunaken
tisdag 7 oktober 2014 - Manado, Sulawesi Utara, Indonesien

Flyg från Makassar till Manado på norra Sulawesi, ombord på Garuda Airlines flygplan korsade vi ånyo ekvatorn. I Manado tog vi buss till den lilla hamnen, där vi fick erbjudande om plats på en båt till Bunaken Island. Båtten skulle gå kl 14 så vi hade nästan två timmar att fördriva

Albanien 2017

26 augusti 2017 - 14 september 2017

Sulawesi 2014

3 oktober 2014 - 24 oktober 2014

Ny resa till Sydostasien med ett för oss nytt resmål: Sulawesi, Indonesien.

Rumänien - igen

9 maj 2014 - 24 maj 2014

Åker runt i Rumänien lite ihop med frugan

Hebriderna

28 juli 2013 - 11 augusti 2013

Edinburgh - Inverness - Ullapool - Stornoway (Lewis) - Harris - Uist - Skye -Fort William - Edinburgh

The Big Apple

8 juni 2013 - 20 juni 2013

Nästan två veckor i New York.

Albanien 2012

2 augusti 2012 - 18 augusti 2012

Rundresa i Albanien

Hemsedal mars 2012

22 mars 2012 - 25 mars 2012

Traditionsenlig resa till den fantastiska skidorten

En Rumänienvecka

17 september 2011 - 24 september 2011

En liten tur utgående från Bukarest till och runt i Transsylvanien& tillbaka igen

A wee trip in Caledonia

7 maj 2011 - 16 maj 2011

En tur till Skottland med vandringar bland berg och dal, lite geocaching och ett och annat stop på lokala pubar.

Sydostasien 2010

23 juli 2010 - 20 augusti 2010

Singapore, Kambodja, Malaysia (Sarawak och Kelantan)

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Tommy uppdaterar sin resa