Här skall ni till våren kunna läsa om min resa som bland annat besöker Europas två mest berömda vulkaner: Vesuvius och Etna.
hemstad Kalix NO, Norrbottens län, Sverige
Senast aktiv - från Rostov-na-Donu, Rostov, oblast, Ryssland
Fisksoppetest!
söndag 23 juni 2019 - Rostov-na-Donu, Rostov, oblast, Ryssland

Klockan är snart 20.30 och mörkret sänker sig över Rostov. Gatorna fylls av människor som hukat inomhus undan värmen som nu sakta börjar ge efter. Vi har just kommit hem efter en "fisksoppetest" på en berömd fiskrestaurang vid floden Dons strand.Lonely Planets skribent anser att fisksoppan

Välkommen till Poctob!
lördag 22 juni 2019 - Rostov-na-Donu, Rostov, oblast, Ryssland

Ursäkta stavningen, men man blir lätt influerad av de märkliga ryska alfabetet. Vi befinner oss i Rostov vid Don, den stora ryska floden och kosackernas hemvist. Hit har vi kommit efter drygt 30 mils resa på ganska bra ryska vägar och i en tryckande värme. Stundtals låg termometern på 36

Kamazlastbilar i "slipstream"!
fredag 21 juni 2019 - Armavir, Krasnodar kraj, Ryssland

Efter en del språkförbistring erhöll vi en frukost bestående av havregrynsgröt med smörbrunn innan vi lämnade Nalchik på morgonen för färd nordvästut mot Armavir efter E50.  Ut på den platta och enorma Kuban Steppe, kanske Rysslands kornbod just nu. Här odlas majs, korn, solrosor,

Genom nålsögat ...
torsdag 20 juni 2019 - Naltjik, Kabardinien-Balkarien, Ryssland

Dagen började med ett kyrkobesök, sedan vi ätit frukost, utfordrat Arne med plommon och gårdens hund med korv. Naturligtvis tog vi den svåraste vägen upp till Gergeti Trinity Church, men det sägs ju att man skall vandra den smala vägen! Kyrkan ligger fantastiskt på en bergstopp, lika hög

Bilkö i Kaukasus!
onsdag 19 juni 2019 - Stepantsminda, Georgia, USA

Idag tog vi språnget upp i Kaukasus igen. 42 mils körning från Ganja i Azerbaijan via Tblisi upp till Stepantsminda i Georgien nära ryska gränsen. Ganska tråkig körning, förutom den caféägare vi kom i samspråk med under en paus. Han ritade ut vägen upp i bergen på en papperslapp åt

Från lera till överklass ...
tisdag 18 juni 2019 -

Dagens körning mellan Baku och Ganja, ca 32 mil, har varit lite av en pärs. Termometern har pendlat mellan 35-37 grader och vinden har stundtals ruskat om oss ordentligt. Turligt nog har vägen varit bred och fin med farter upp till 110 km/tim.Efter 6 mils resa söderut efter Kaspiska havet kom

"Doppat en sardin i olja i Baku"
måndag 17 juni 2019 - Guvernementet Baku, Azerbajdzjan

Har ni försökt pruta med en dövstum taxichaufför? Det har vi och misslyckats! Eller kanske han spelade dövstum? I så fall var det en genialisk idé! I morse åkte vi till ett av Bakus största köpcentra och betalade bara 3 manat för taxiresan som beställdes från hotellet. Men hemresan

Ingen kan läsa en karta!
söndag 16 juni 2019 - Guvernementet Baku, Azerbajdzjan

Frukosten var nära att bli ett spektakel. Nere i frukostrummet möttes vi av en servitör som räckte oss var sin papperspyramid. Den såg ut som en dumstrut, så jag satte den på huvudet och såg dum ut. Nej, på pyramidens sidor var de möjliga frukostalternativen beskrivna, så vi fick välja

Nybakt bröd och sidenschalar
lördag 15 juni 2019 - Guvernementet Baku, Azerbajdzjan

På dagens program var inskaffandet av Azerbaijanska sidenschalar första prioritet. Vi störtade mot Lahic, en by ett par mil uppe i bergen, men blev fikasugna under vägen, så vi stannade vid ett lokalt gatukök i skogen. Där inhandlade vi en burk honung och väntade tåligt på att ett

Språkförbistring!
fredag 14 juni 2019 - Şəki, Azerbajdzjan

Nyss hemkommen från en Azerbaijansk restaurang skriver jag denna rapport. Jag börjar med restaurangen. Hotellvärden tipsade oss att gå till denna restaurang, eftersom de serverade Azerbaijansk mat. Föga anade vi vilka problem vi skulle få vid beställningen! Fyra ägare/kypare stod runt

Baku 2019

31 maj 2019 - 2 juli 2019

Ner genom Europa till Odessa, varifrån vi tar färjan över Svarta Havet till Batumi. Därifrån via högt belägna byar i Kaukasus in i Azerbaijan och Baku. Tillbaka via the Military Highway i Kaukasus, genom Ryssland runt Moskva till St. Petersburg, Viborg och in i Finland vid Lappeanranta. Via Karelia norrut och hem till Forshaga, Kalix.

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Poltava 2016

30 maj 2016 - 2 juli 2016

Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Florens 2014

20 maj 2014 - 19 juni 2014

Mc-resan för 2014 börjar ta form. Ursprungligen är den inspirerad av Dan Browns senaste bok: Inferno. Handlingen i boken utspelas till stor del i Venedig och Florens fantastiska miljöer. Dessutom skall jag besöka Kärnten i Österrike och den berömda Italienska Rivieran. Därefter åker jag de två legendariska rutterna i de franska alperna: Route des Grand Alpes och Route Napoleon samt bergen i Chevennerna. I bara farten blir det besök i städerna Genua, Marseilles, Avignon och berömda bron Millau i Frankrike. Hemresan sker via Luxembourg, Moseldalen och ett par gamla Tyska städer. I år åker jag inte ensam, utan Arne Svensson från Perstorp blir min färdkamrat. Vi kör BMW båda två, så vi har mycket gemensamt! Efterhand skall jag lägga upp rutten här på bloggen. Vi hörs!

Resan till Etna 2013

14 maj 2013 - 19 juni 2013

Detta är min fjärde långresa på Mc. Den första gick till Gibraltar (2010), den andra till Draculas berg i Rumänien (2011), den tredje till Ararat i Turkiet (2012).

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lars-Erik uppdaterar sin resa