Dag 13 Koh Lanta, det blir en dag på stranden
söndag 11 mars 2012 - Ko Lanta Noi, Krabi, Thailand

Vad ska man skriva om denna nya del av resan? Läste om tips vad som är bäst att göra här. Stod att: ”Ta det lugnt så lugnt du bara kan…”. Låter ju riktigt bra. Min Maria väckte mig men hon påstod att det var jag som väckte henne. Spelar ingen roll, var ändå rätt mysigt att

Dag 12 Peking till Krabi och Koh Lanta
lördag 10 mars 2012 - Ko Lanta Noi, Krabi, Thailand

Oj. Tre timmar går fort. Upp redan kl 3.30. Dusch och lukta godis för en resa på ca 18 timmar. Taxibeställning på kinesiska, är inte lätt. Vi provade flera gånger och fick en till slut. De andra fyra beställningarna anmälde oss nog som bomkörningar. Känns som en väldigt bra dag.

Dag 11 Vidare mot Peking
fredag 9 mars 2012 - Peking, Kina

Vaknade frysande. Iskallt i vagnen. Harklaren till värd har slarvat lite med att stoppa in kol så jag tror brasan slocknat. Togs igen med besked men jag tror han glömde öppna spjället. Svart kolrök i hela vagnen. Vår amerikanska rumskompis har nog också nån lungåkomma och hostar hela

Dag 10 Från Ulan Bator mot Peking
torsdag 8 mars 2012 - Zamiin-Uud, Dornogobi, Mongoliet

Idag startar den sista färden, tågfärden. Klev på tåget och åkte kl 7.15, punktligt som alltid. Vi kom överens om att inte hoppas på egen hytt. Och det fick vi tyvärr inte heller. Delar den med en amerikansk professor i energiteknik som åker runt och undervisar i Sydostasien i 4,5

Dag 9 Framme i Ulan Bator
onsdag 7 mars 2012 - Zamiin-Uud, Dornogobi, Mongoliet

Framme med tåget i Ulan Bator. Tidig morgon som vanligt. Kl 5.10 knackade vår ryske värdinna på dörren efter en av de bästa sömnnätterna hittills. Mycket tack vare att denna tripp fick vi en jättefin hytt. Till och med rumsservering av kaffe. Vi är i Mongoliet, ha ha. Snabbt toabesök,

Dag 8 På väg mot Ulan Bator
tisdag 6 mars 2012 - Ulan-Ude, Burjatien, Ryssland

Natten på tåget har varit sådär. Tåget svängde och krängde så att vi nästan fick ligga och hålla i oss. Vi åkte, enligt kartan längs södra kusten av Bajkalsjön. Antagligen därför alla kurvor och backar. Tyvärr var det nattsvart så vi gick mist om vyerna. Och det blev inte heller

Dag 7 Irkutsk vidare mot Ulan Bator
måndag 5 mars 2012 - Irkutsk, Irkutsk, oblast, Ryssland

Tarmflora. Ett ganska vackert ord till något som saknar skönhet. Idag har vi lärt oss tarmflora. Som en metafor kan vi tänkas att vår flora består av tulpaner och deras av violer. Smyger det sig in violer i tulpanfälten är det inte bra. Då blir det ogräsbekämpning. Ogräsbekämpning

Dag 6 Framme i Irkutsk
söndag 4 mars 2012 - Irkutsk, Irkutsk, oblast, Ryssland

Idag kom vi äntligen fram till Irkutsk. Äntligen kanske är synd att säga. Vi längtade nog aldrig speciellt förrän vi verkligen skulle kliva av. Men när morgonen kom och vagnsvärdinnan väckte oss kändes det himla skönt. Vi klev av, fångade första ”bästa” taxi och förklarade på

Dag 5 Novosibirsk till Tayshet
lördag 3 mars 2012 - Tayshet, Irkutsk, oblast, Ryssland

Idag har vi inte gjort mycket. Tidsomställningen är inte lätt att vänja sig vid. Stoppen räknas i Moskvatid. Och just nu ligger vi fem timmar före Moskva och åtta timmar före Sverige. Så vi har haft ett stort projekt att räkna ut när vi egentligen ska kliva av tåget imorgon. Har även

Dag 4 Perm till Novosibirsk
fredag 2 mars 2012 - Novosibirsk, Novosibirsk, oblast, Ryssland

Börjar bli tufft att hålla rätt på dagar och tider just nu. Har passerat två tidszoner och är fem timmar före svensk tid. Vi trodde att vi sakta skulle arbeta oss fram till Thailändsk tid. Men det visar sig att vi redan snart är där. Vi kommer att som mest ligga elva timmar före Sverige

Transsibiriska -12

28 februari 2012 - 22 mars 2012

Från Stockholm till Moskva vidare med Transibiriska järnvägen till Peking via Irkutsk och Ulan Bator. Slutmål 1,5 vecka i Koh Lanta

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Peter uppdaterar sin resa