Brandman, bussförare och äventyrare!
hemstad Stockholm, Stockholms län, Sverige
Pagerungan Kecil
onsdag 11 april 2012 - Indonesien

Hallå!Nu är jag tillbaka till ”civilisationen” i Banyawangi, Java efter fyra dagar i enkel lyx hos mina vänner på paradisön Pagerungan kecil. Ön ligger ungefär 20mil norr om Bali dit inga turister någonsin kommer, för det tog 16timmar med en överlastad båt att ta sig dit från

Torres del Paine

Hallå! Snart går planet tillbaka till Santiago. Vi befinner oss i Punta Arenas i Patagonien, den sydligaste staden i Chile ganska nära Kap Horn. Här har det blivit fler äventyr. De flesta turister som åker ner hit, besöker nationalparken ”Torres del Paine”. Ett av världens vackraste

El Plomo

Hola! Då så. Då var det gjort. Nu har jag uppnått något jag ville med resan till Chile - att bestiga en av de närliggande topparna i Santiago. Efter veckor av letande efter information, sällskap och utrustning så klaffade allt och valet blev ”El Plomo” 5424m högt. Högsta toppen som

Bestigning av Cerro Carpa

Hallå i december-vädret! Bestämde mig för att bestiga berget "Carpa" som ligger alldeles i utkanten av Santiago. 2780m högt. Det var väldigt varmt i Santiago den dagen. 34 grader. Lite svalare över 2000m. Det tog ca 4,5h upp och 2,5h ner. Fantastisk utsikt uppe på toppen. Precis när jag

Bland bergen

Hej igen! Nu har vi kommit tillbaka till Santiago från en tvådagarsvandring uppe i bergen. Vi tog bussen till Baños Morales som ligger 10mil öster om Santiago. Där fick vi reda på att det inte var tillåtet att campa i nationalparken som vi tänkte besöka. Men ett par snälla chilenare

En vecka i Santiago

Hej alla! Nu har jag bott i Santiago i en vecka. En stor stad minsann. Hetsig trafik och trångt på bussar och tunnelbana. Jag och Julia bor i ett delat hus i stadsdelen Providencia som kan liknas vid Östermalm. En bra bit bort från affärer och restauranger men parker och grönt precis

Mot Santiago
söndag 10 november 2013 - Stockholm, Stockholms län, Sverige

Hej alla som gillar att följa mina äventyr. Nu är det dags igen. Färden går till Santiago. Huvudstaden i Chile som ligger nära bergskedjan Anderna. Jag följer med Julia som kommer att göra två månaders tjänstgöring på ett sjukhus i centrala Santiago som en del i sin utbildning till

Barbados
onsdag 2 januari 2013 - Sweet Vale, Saint George, Barbados

Hej från paradiset! Yes, äntligen i land efter 23 dagar till havs. En prövning för psyket och kroppen. Båten jag till slut hittade i Las Palmas hette Ultima Thule. En svenskbygd stålbåt på 42fot och 17ton. Båten har seglats från Haparanda och ska nu kryssa runt i den Karibiska

Snart drar jag
söndag 2 december 2012 - Las Palmas de Gran Canaria, Kanarieöarna, Spanien

Ohoj! Två veckor i Las Palmas och dagarna är nu räknade. Jag kom hit i hopp om att hitta en båt som snart skulle lämna Las Palmas för en Karibisk ö. Men det visade sig svårare än vad jag först trott. Jag fick snart reda på att det redan var ett 50tal backpackers som sökte båt och bara

Las Palmas
tisdag 20 november 2012 - Las Palmas de Gran Canaria, Kanarieöarna, Spanien

Hola mi Amigos! Nu har jag kommit fram till Las Palmas efter en vecka med Nicu i byn Padul, Granada. En rolig vecka med mycket vandring och tapas samt billig öl. Höjdpunkten var helt klart vår tvåmila vandring i Sierra Nevada med utsikt över snöklädda bergstoppar. Otroligt häftigt! På

Chile

11 november 2013 - 9 januari 2014

Följer med Julia till Santiago de Chile. Staden ligger nära bergskedjan Anderna. Min plan är att vandra och klättra en del men också resa runt i andra delar av Chile med Julia.

Spanien - Karibien

13 november 2012 - 23 december 2012

Ohoj dagboksläsare! Beger mig ut på nya äventyr! Först ut blir det Spanien för att hälsa på min polare Nicu i byn Padul. Efter en vecka flyger jag sedan över till Las Palmas för att mönstra på en båt som kan ta mig över Atlanten till Karibien.

Indonesien

1 mars 2012 - 5 maj 2012

Jaha, kanske skulle resa lite igen. Långt borta bortom Oceanen. Indonesien! Tänkte äventyra och hälsa på gamla vänner. Reser själv med en lätt ryggsäck redo för djungler och berg. Lets go!

Cypern - Gibraltar, Phoenicia del 4

23 september 2011 - 5 november 2011

Min kära skepp ska nu seglas till Gibraltar för vintern. Det kan jag ju inte missa. Fare winds, Inshallah!

Etiopien - Sydafrika

27 december 2010 - 12 mars 2011

Har fått ett jobb som busschaffis hos Rosa bussarna. Ett nytt spännande äventyr. Man bor och lever på bussen och campingar. Om allt går som det ska kommer vi ner till Sydafrika och flyger sedan hem från Kapstaden.

Azorerna - Syrien, Phoenicia del 3

17 juni 2010 - 3 november 2010

Utan planer för sommaren och hösten är det givet för mig att åka tillbaka för att avsluta projektet med att segla runt Afrika. Jag flyger ner till Azorerna och kommer att segla med till Syrien där projektet avslutas. Nya äventyr och nya exotiska länder.

Afrika Runt forts, Phoenicia del 2

11 oktober 2009 - 6 februari 2010

Åker tillbaka till Phoenicia och projektet att segla runt Afrika. Flyger ner till Oman för etappen Salalah - Zanzibar. Därefter hoppas jag kunna fortsätta att segla vidare ner till Sydafrika och runda Cape of good hope. www.phoenicia.org.uk

Afrika runt, Phoenicia del 1

18 oktober 2008 - 22 januari 2009

Afrika runt i ett 20m långt träskepp. Byggt efter ritningar på en fenicisk träbåt 600FK. Skeppet heter Phoenicia och expeditionen är brittisk med besättning flera olika länder. Ett äventyr som jag har fått äran att få vara med på och representera Sverige. http://www.phoenicia.org.uk

Punta Arenas, Región de Magallanes y de la Antártica Chilena, Chile

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Niklas uppdaterar sin resa