Hej! Jag heter Emma, är snart 32 år och uppvuxen på den svenska framsidan (=Västkusten). Har precis tagit en paus från lärarjobbet för att återbesöka en kär kontinent - Australien, som jag lärde känna lite grann under 2009 då jag och Erika reste jorden runt tillsammans. Då blev vi kvar 9 månader i Australien, och det har givit mersmak! Nu är jag snart åter Down Under :)
hemstad Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Senast aktiv - från Perth, Perth, Western Australia, Australien
Wild-life in northern Thailand, via lunch in Laos, to buzzing Bangkok!‏
lördag 28 november 2009 - Bangkok, Thailand

We spent one week in northeastern Thailand, and travelled there directly from Cambodia, and Siem Reap. Actually, I'm not so sure about the accuracy of the term "directly"... The first bus trip was fairly odd, 3 hrs from Siem Reap to the border Cambodia-Thailand, however, the bus made several stops

The Kingdom of Cambodia: glorious past set against tragic present!
lördag 7 november 2009 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

On the surface Cambodia appears to be a nation full of shiny, happy people, but a deeper look reveals a country of contradictions: light and dark, old and new, rich and poor, love and hate, life and death - all have been visible on our journey across this enigmatic Kingdom! "The good, the bad and

Amongst scooters and communist-propaganda in friendly Vietnam
tisdag 27 oktober 2009 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

1945 Ho Chi Minh established the communist-governed Democratic Republic of Vietnam! This we found out on our first day in Ho Chi Minh City (or Saigon as people still prefer to call it), during our visit at the War Remnants Museum, a memorial of the Vietnam War. What is a communistic democratic

From dazzling, spectacular & hysterical SINGAPORE, via Kuala Lumpur to friendly & swarming Vietnam!
lördag 10 oktober 2009 - Singapore, Singapore

Next stop on our journey was Singapore - a truly dazzling, hysterical, crowded yet amazing metropolis! So much to see and do, but unfortunately not the best place for backpackers (=expensive)! Besides, the moist heat nearly knocks you over, and most people spend their days indoors enjoying the

Backpacking (or back packing?) in South East Asia: introducing Bali & Lombok‏
tisdag 6 oktober 2009 - Bali, Indonesien

The journey continues, with somewhat mixed emotions... Kalgoorlie made a great impression on me - or more precise, the Kalgoorlie-people did (as I mentioned earlier "the people make the place")! I will miss you all so much! Til I see you next time - rock on, keep smiling and follow my journey here

Cirkusen på Piccadilly - och 1 år på resande fot!

Och tiden den flyger fram... Vi har nu varit pa resande fot 1 ar! For ett ar sen hade vi precis lamnat ett pulserande Madrid vid den har tiden, vidare pa vag till Ecuador, var forsta anhalt i Sydamerika! Kan knappt begripa att det gatt ett ar redan! I Kalgoorlie - staden som alltid ar vaken

Från Perth - via kort karriär i Esperance - till Kalgoorlie!

Vi har nu lamnat saval Perth, som Esperance bakom oss! Sista anhalten i Perth var "the torchlight tour" pa Fremantle Prison, verkligen fangslande! (Kunde val i och for sig inte riktigt mata sig med turen pa Bolivias mest okanda fangelse "El Penal de San Pedro" i La Paz, men det var inte langt

OM FARMTIDEN OCH FRAMTIDEN
onsdag 3 juni 2009 - Perth, Perth, Western Australia, Australien

Var tid som farmarflickor ar nu historia! Fredagen 21 maj lamnade vi farmen och harliga familjen Stone och atervande till Perth! Tanken var ursprungligen att vi skulle stannat och arbetat under sadden, men da familjen annu inte lyckats fa ihop finansieringen infor sadden, kunde de tyvarr inte

Åter i storstan :)
fredag 24 april 2009 - Perth, Perth, Western Australia, Australien

Efter lang Internettorka ar jag nu ater online! Och dartill ater i Perth! Det har gatt snart tva manader sen forra inlagget, och jag har spenderat storre delen den av tiden i Pingaring ihop med Erika! Sen en vecka ar jag tillbaka i Munglinup hos Matt och Carl, och den har helgen bestamde vi oss

From Wave Rock, via Esperance to Perth!
söndag 1 mars 2009 - Esperance, Western Australia, Australien

(Scroll down for english version.) Strax efter foregaende inlagg atervande jag alltsa till Pingaring for nagra dagar - vi korde tillbaka tva av skordetroskorna till "hemmafarmen", 30 mil pa dammiga grusvagar i 30 km/h! Kandes som om resan aldrig skulle ta slut, trots alla de intressanta

Back in OZ!

5 december 2011 - 6 december 2012

Det gick ju inte riktigt att slita sig... Förra vistelsen Down Under gav mersmak, så här är jag nu. Igen. Nya tider, nya förutsättningar, nya vänner - och gamla, men med nya liv... För er som hängde med på förra resan, september 2008 - december 2009, så vet vid det här laget att "Ingenting blir som man har tänkt sig", och så lär det väl bli även nu... :)

Jorden runt med Emma och Erika, del 2!

1 juni 2009 - 6 december 2009

Jordenruntresa i bästa Backpacking-anda! Startade i Ecuador i september 2008 - reste genom Sydamerika med stopp för Incaleden, Titicacasjön, Pantanal, Iguazúfallen, Buenos Aires mm. Lämnade Sydamerika och fortsatte på Nya Zeeland andra december! Från Auckland på Nordön till Christchurch på Sydön på tre veckor. Därefter firade vi jul och nyår i Sydney tillsammans med Erikas kompis Anne! Vi fick därefter napp på jobbfronten, och våren spenderade vi i det västaustraliensiska vetebältet - 11 januari till 21 maj arbetade vi pa en får- och vetefarm långt ute i bushen! En fantastisk upplevelse på alla sätt och vis! Farmtiden är nu avklarad och ev reser vi snart vidare till den australiensiska ostkusten - från Brisbane upp till Barriärrevet utanför Cairns! Därefter tar resan sin fortsättning i Jakarta någon gång under hösten 2009, och Sydostasien är föremål för resans tre sista månader! Men som vanligt - det blir ju aldrig som man tänkt sig... Följ vår resa här på Resedagboken! (Detta är del 2 av resan - blev av administrativa skäl tvungen att dela upp min dagbok i två delar. För att komma åt resans 24 första dagboksinlägg, dvs från 2008-09-01 - 2009-05-31, klicka på resan "Jorden runt med Emma och Erika!")

Jorden runt med Emma och Erika!

1 september 2008 - 31 maj 2009

Jordenruntresa i bästa Backpacking-anda! Start i Ecuador i september 2008 - resa genom Sydamerika med tänkta stopp för Incaleden, Titicacasjön, Pantanal, Iguazúfallen, Buenos Aires mm. Fortsättning i Nya Zeeland i december! Från Auckland på Nordön till Christchurch på Sydön på tre veckor. Därefter blir det jul- och nyårsfirande i Sydney! Våren spenderas på den australiensiska ostkusten - jobba lite kanske, och så klart utforska Barriärrevet utanför Cairns! Därefter tar resan sin fortsättning i Jakarta i maj 2009, och Sydostasien är föremål för resans tre sista månader! Men som vanligt - det blir ju aldrig som man tänkt sig... Följ vår resa här på Resedagboken!

MFS i Tanzania

26 mars 2007 - 22 maj 2007

Minor Field Study i Kongowe, Tanzania. Resan startar i Stockholm 26 mars 2007. Flygresan går via London, och vi landar i Dar es Salaam tisdag 27 mars. Därefter fortsätter resan med bil till Kongowe som ligger ca 30 km söder om Dar. I Kongowe kommer fokus ligga på fältstudier inom vår MFS. Ytterligare resor inom Tanzania till Morogoro, Arusha, Serengeti, Zanzibar mm.

Fältstudier i Tanzania

26 mars 2007 - 22 maj 2007

Under två månader kommer jag och min kurskamrat Emma bedriva fältstudier inför vår c-uppsats på en secondary school i Kongowe, Tanzania. Vi kommer att bo och leva med eleverna på denna skola. Naturligvis kommer vi även försöka hinna med dagsturer till Dar es Salaam, bad i havet, safari i Serengeti och snorkelturer på Zanzibar!

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Emma uppdaterar sin resa