Storjungfrun
fredag 20 juli 2012 - Söderhamn Ö, Gävleborgs län, Sverige

[u]Fredag[/u] Distans: 30,2 M, Vind: Växlande 2-4 m/s, FÖG: 5,0 kn. Idag hade vi ingen brådska att stiga upp eftersom vi väntade på posten till fiskaren i Bönan. Vi ägnade morgonen åt dusch och tvätt. Robert gjorde ett försök att åtgärda vår läckande toalett genom att byta ut pumpen,

För motor till Huseliiharen
torsdag 19 juli 2012 - Gävle Ö, Gävleborgs län, Sverige

[u]Torsdag:[/u] Distans: 23,1 M, Vind: Växlande 2-5 m/s, FÖG: 5,3 kn. Vi vaknade upp i ett soligt och lugnt, allt för lugnt, Björnsund. Vår plan hade varit att segla idag men det skulle inte gå, vinden var för svag. Vi åt frukost och Robert diskade medan Sofie och Selma rodde in till den

Helvetesdagen 1
onsdag 18 juli 2012 -

[u]Onsdag:[/u] Distans: 32,3 M, Vind: NE 5-2 m/s, FÖG: 4,1 kn. Vi hade ställt väckarklockan för första gången sedan avfärden och vaknade kl 07:30. Solen strålade och det var mycket lugnt i hamnen. kl 10 var vi bland de första att lämna hamnen. Kurs sattes mot Bellonagrundet och Engelska

Öregrund
tisdag 17 juli 2012 - Östhammar Ö, Uppsala län, Sverige

[u]Måndag:[/u] Distans: 0 M, Vind Växlande, FÖG: 0 kn. Efter en veckas segling tog vi en välbehövlig vilodag i Grisslehamn till skeppshundens stora lycka. Robert och Selma kunde inte sova lika länge som Sofie ville så det blev uppstigning vanlig tid i alla fall. Efter frukost och övriga

Väddö Kanal
söndag 15 juli 2012 - Grisslehamn, Stockholms län, Sverige

[u]Söndag:[/u] Distans: 24,9 M, Vind: NE 5 m/s, FÖG: 5,1 kn. Strax efter avfärd från Lidön började regnet som sedan skulle följa oss resten av dagen. På grund av regnet blev sikten dålig. Vinden var svag och vi beslöt att gå för motor upp mot Väddö kanal. Vi var dock inte ensamma, vi

Mellan Yxlan och Blidö
lördag 14 juli 2012 - Norrtälje N, Stockholms län, Sverige

[u]Lördag:[/u] Distans: 26,8 M, Vind: S 8 m/s, FÖG: 5,1 kn. Dagens segling gick längs den mindre farleden mellan Yxlan och Blidö. En mysig led kantad av sommarhus. Vi slörade med enbart genuan i 4-5 kn. När vi lämnat kanalen mellan öarna svängde farleden och vi satte storseglet. Vid

Årets första dopp!
fredag 13 juli 2012 - Värmdö NO, Stockholms län, Sverige

[u]Fredag:[/u] Distans: 24,9 M, Vind: SW 8 m/s, FÖG: 5,3 Kn. Lämnade Mörtö-Bunsö 12:30 för fortsatt färd norrut. Nämndöfjärden avverkades för motor, mest p.g.a. batteriladdningsbehov (samt att slippa plattlänsa). Efter Nämndöfjärden väntade Kanholmsfjärden där vi hissade (rullade

Genom Mysingen med jolle på släp :-)
torsdag 12 juli 2012 - Värmdö SO, Stockholms län, Sverige

[u]Torsdag:[/u] Distans: 26,6 M, Vind: S 8 m/s, FÖG: 4,9 kn. Vaknade upp i en guppig och livlig hamn, Nynäshamn. Åt frukost, rastade skeppshunden och fyllde vattentanken. Sedan blåste vi upp och gjorde i ordning gummijollen, den flöt! Vi lämnade Nynäshamn kl 13:10 och seglade norrut genom

Jollen :-)

Onsdag: Distans: 10,6 M, Vind: S 9 m/s, Fart: 5 kn. Lade till vid Ankaruddens kaj och rastade skeppshunden innan avfärd mot Nynäshamn. Fin segling, till en början i halvvind, därefter läns. Kom fram till gästhamnen i Nynäshamn vid 15-tiden. Anledningen att vi gick till Nynäshamn var att vi

Helvetesnatten 1 (vi räknar med fler)
tisdag 10 juli 2012 - Nynäshamn S, Stockholms län, Sverige

[u]Tisdag[/u]: Distans 20,0 M, Vind SV, vridande till V under natten, 8-16 m/s. Avseglade från RIngsön och hade en härlig segling de första 5 M med nytt rekord 9,2 kn. Sedan slog sjösjukan till då skärgården öppnade sig och hela Östersjöns dyningar rullade in. Vi tog oss in i hamnen

Harmony mot Luleå

9 juli 2012 - 5 augusti 2012

Vi seglar hem vår nyinköpta segelbåt, en Monsun 31. Resan startar i Oxelösund och ny hemmahamn kommer att bli Luleå. Vi seglar inomskärs längs Svenska ostkusten. Besättningen består av: - Selma (Skeppshund) - Sofie - Robert

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Robert uppdaterar sin resa