Gitarrknäppande lärarstudent som tar examen i januari 2014.
hemstad Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Här sätter vi punkt för paradisluffen
torsdag 27 augusti 2015 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Tåget mot Göteborg har precis avgått från Stockholms Central, vår sista tågresa på denna luff. Att landa i Sverige kändes märkligt men väldigt välbekant. Dofter, konversationer, skyltar, prylar, stämning – allt var som vanligt, allt kändes hemma. Vi inledde med att ta en hederlig

Det stod ett rum där och väntade på oss...
tisdag 25 augusti 2015 - Budapest, Ungern

Jo, visst fanns det ett rum till oss på City Hostel Buda. En bit upp på Gellértberget i Budapest. Vi checkade in sent på kvällen i fredags och blev tilldelade rum 35. Slutkörda efter sista tågfärden på resan var det gott att bara komma fram och landa en smula. Vi tycker dock att det luktar

"Gamla stan är väl okej, men resten är ren skit"
lördag 22 augusti 2015 - Budapest, Ungern

Vi vill börja med att klargöra att citatet som döper detta inlägg inte är myntat av oss. Det var istället en mumlande, skäggig herre som arbetar som kassör på det lilla snabbköpet Billa i centrala Bratislava som sa det. När vi småpratade medan han stämplade in våra varor berättade vi

Finfika och violin i Wien
onsdag 19 augusti 2015 - Bratislava, Slovakien

Å, vilken burgare vi fick fatt på! Efter tips från en av receptionisterna på vårt hostel kunde vi tugga lyxvarianten på ett ställe som heter Swing Kitchen, endast ett stenkast bort. Där lyssnar man till svängiga jazztoner medan man äter veganburgare! Stilrent. Mätta och belåtna tog vi

Paradisluffen goes gourmet och gondol
måndag 17 augusti 2015 - Wien, Österrike

I den drypande 35-gradiga värmen promenerade vi från vårt lilla kvartershotell i Florens hela vägen till centralstation - Santa Maria Novella. Återigen var vi i god tid (!) och vi kunde inhandla färdkost i lugn och ro. Tåget skulle ta oss till Montecatini där vi, eftersom rälsen inte går

Att andas (och äta glass) i Florens
torsdag 13 augusti 2015 - Florens, Toscana, Italien

Vi båda kände det som om resan verkligen peakade i och med tempot, värmen och mängden sevärt i Rom (och med avslutningen i Pisa). Vi fattar fortfarande inte hur det slutligen gick ihop! Därför var det otroligt skönt att komma till den toscanska pärlan Florens - bara ta dagarna som de kom

Vi kom, vi såg, vi svettades
måndag 10 augusti 2015 - Florens, Toscana, Italien

Tre dygn i Rom har nått sitt slut och vi har nu landat i vårt boende de kommande fyra dygnen – Florens. Damen i duon sitter bakom bloggskärmen för första gången denna resa och vill börja debuten med att hylla herren i duon för allt hårt slit med

"Smoke on the Water" och "Bergtagen"
torsdag 6 augusti 2015 - Rom, Lazio, Italien

Referenserna till detta inlägg är väl solklara? Deep Purples hit från 1973 och Thomas Manns magnifika roman från 1924. Montreux är den lilla rivierastaden vid Genévesjön där röken, enligt sången, kommer från vattnet och pengarna rullar in, om man säger så. Stechelberg är naturligtvis

Au revoir, la France!
fredag 31 juli 2015 - Lyon, Auvergne-Rhône-Alpes, Frankrike

Eftersom tåget går till Montreux, Schweiz, imorgon är detta sista hela dagen i Frankrike. Vi har spenderat den i den svinigt gastronomiska staden Lyon, genom att kolla på ett och annat monument och en och annan katedral, men framförallt ätit väldigt, väldigt mycket och väldigt, väldigt

Stenhus, matjakt och en och annan historia
onsdag 29 juli 2015 - Carnac, Bretagne, Frankrike

Bonjour! Idag ska vi titta på förhistoriska stenar här i Carnac, i södra Bretagne. Det är soligt och vi ska ut i den lilla pittoreska byn för att äta frukost - åtminstone en gâteau breton - innan vi promenerar till Megaliterna. Dessa stenar här i Carnac är Frankrikes motsvarighet till

Paradis-Ina och Johan på (tåg)luffen

24 juli 2015 - 26 augusti 2015

Drömresan är här! Vi ska ut på tidernas strapats i Europa, tillryggalägga cirka 500 mil tågräls och besöka minst sju länder. På den här dagboken kan du följa oss från startpunkten, Lucky Lake Hostel i Amsterdam, till slutdestinationen, allas vår Raoul Wallenbergs Budapest. På återseende! /Ina och Johan

Fältstudier i Uganda

3 november 2013 - 24 november 2013

Jag åker till Uganda för att i första hand undersöka hur undervisning, framförallt, på junior high school ser ut där. Kortfattat innebär detta att jag, genom intervjuer med lärare och observationer under lektioner, utgår från begrepp som, exempelvis, "livslångt lärande", "vardagslärande" och "metakognition". Syftet är att jämföra resultaten med en liknande svensk studie och vidare lyfta nya typer av diskussioner kring undervisning och lärande. Förutom att genomföra min studie passar jag på att åka runt i landet och titta på djur och natur, historiska platser och annat intressant. I den här dagboken hamnar mina allmänna intryck, speciella upplevelser och övriga erfarenheter av Uganda. Ya kupendeza mwendo!

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Johan uppdaterar sin resa