Kambodja
fredag 3 mars 2017 - Kambodja

Vi bestämde oss för att ta bussen från Bangkok över till Siem Reap i Kambodja. Bussresan till gränsen gick smidigt utan några missöden. Dock hade vi i förväg hört att gränsen till Kambodja är bland de jobbigare att korsa då alla försöker lura dig. Väl framme vid gränskontrollen

Thailand!
torsdag 2 februari 2017 - Thailand

Nu har vi inte uppdaterat resedagboken på väldigt länge! Det har varit full fart och fläkt och mycket har hänt dessa månader. Nu delar vi med oss av lite erfarenheter från de gångna månaderna, med Thailand som start.Att komma från Sri Lanka via Kuala Lumpur till Thailand blev lite av en

Mangrove och krokodiler
lördag 28 januari 2017 - Bentota, Sydprovinsen, Sri Lanka

Här i Bentota blev det långa promenader längs stranden, en tur på sjön i närheten som erbjuder mangroveträsk och där vi även fick se och hålla i små sötvattenkrokodiler. Det var riktigt häftigt att känna deras varma kropp med gummiaktiga hud mot händerna.Vi åkte till flygplatsen

Transitstad
torsdag 26 januari 2017 - Negombo, Västprovinsen, Sri Lanka

Efter Dambulla åkte vi ner till Negombo och spenderade en dag i denna stad som ingen av oss tyckte var särskilt spännande. Vi passade på att köpa lite mobilskal och andra nödvändiga ting samt byta batteri på telefonerna då det var billigt här. Vi rörde oss snabbt ner till Bentota som var

Regn, berg och elefanter
tisdag 24 januari 2017 - Dambulla, Centralprovinsen, Sri Lanka

När vi var i Ella kom regnet till Sri Lanka. Vi hade planerat att stanna några dagar uppe bland bergen men på grund av vädret åkte vi till Kandy för att därifrån ta oss till Dambulla på norra Sri Lanka. Runt Dambulla finns flera nationalparker där det bor en massa elefanter. Elefanter

Trött stad, intressant engelsman
måndag 23 januari 2017 - Kandy, Centralprovinsen, Sri Lanka

Denna stad var omtalad här på ön och vi kan inte sticka under stol med att vi blev besvikna när vi kom fram. Staden var mycket större än vad vi kunnat föreställa oss, tuk-tukförarna försökte lura turisterna med hutlösa priser på resorna (Indian style) och det var generellt mycket

Uppe i bergen
söndag 22 januari 2017 - Ella, Uvaprovinsen, Sri Lanka

Resan bar vidare upp i bergen till Ella. Hit vallfärdar turister för att få vistas i otroligt vackra landskap med vyer fyllda av grönska, teplantage, bergstoppar och enorma träd. Vi tog en dag och besökte den vackra tågbron Nine Arches Bridge som britterna byggde på 1800-talet. Vi hann

Yalas nationalpark
lördag 21 januari 2017 - Yala, Sydprovinsen, Sri Lanka

Yala är Sri Lankas största nationalpark där högst koncentration av leoparder håller till i hela världen. Vi är dock inte helt säkra på att vi såg en, eventuellt kan det ha gömt sig en i buskarna på ganska långt avstånd för vi såg ett huvud och något som prasslade/tuggade. Men inte

Ormar, turister, tempel
torsdag 19 januari 2017 - Tangalle, Sydprovinsen, Sri Lanka

Denna stad bjöd på dyra restauranger, mycket turister och en del fina tempelutflykter. Vi såg dessutom en stackars orm bli överkörd mitt på vägen av en bil. Vi körde moppe och såg ormen komma slingrandes från höger sida av vägen och hann precis väja för den men olyckligtvis hann bilen

Ännu mer surf!
måndag 16 januari 2017 - Dikwella, Sydprovinsen, Sri Lanka

Dessa inlägg blir ju lite liknande då vi mestadels av tiden spenderade i vattnet på våra brädor. Men det är roligt att skriva lite om varje plats ändå!Dikwella var nästa destination. Vi tog oss hit med de lokala bussarna som går mellan Sri Lankas alla städer. Det är alltid ett äventyr

Vietnam

3 april 2017 - 27 april 2017

Vietnam var ett land av naturupplevelser. De första dagarna spenderades på ön Phu Quoc som ligger längst ner i söder, närmare Kambodjas fastland än Vietnams. Att ta sig över denna gräns var även det en mindre utmaning. Det hela börjar med att en tuktuk, inte en minivan som vi beställt, hämtar upp oss på vårt guesthouse. Den tar oss till första kontrollen där en man säger åt oss att vi ska lämna ifrån oss våra pass vilket vi givetvis inte gör. Han blir då sur och vägrar prata med oss efter att vi själva gått in i kontrollen och fått våra stämplar ut ur Kambodja. Sedan är det dags för att få instämpel till Vietnam, men innan det kan ske vill vår "guide" att vi ska fylla i en hälsodeklaration och dessutom BETALA för den. Ännu en scam tänker vi och struntar i att fylla i den. Då blir guiden arg och börjar skrika och säger åt oss att vi måste fylla i och betala för att komma in i landet. Det stämmer ju inte så vi säger att vi fyllt i (ingen kollar ju ändå) och sedan tar det cirka 30 min för gränspersonalen att titta igenom våra visum och ge oss stämplar. Då börjar de andra passagerarna skylla på Carolina och Christian at det tar lång tid, för att vi inte fyllde i hälsodeklarationen. Vi struntar i det och låtsas som att det regnar, det skulle tagit lika lång tid oavsett om de haft vår deklaration eller inte - de kollar ju inte ens på den för då skulle de ju märkt att våra fattades! Väl inne i Vietnam kommer vi på färjan till ön Phu Quoc och det var tyvärr lite av en besvikelse efter att ha varit på Kambodjas härliga öar och även i Thailands örike. Byggkonstruktioner överallt, massa stora hotellkedjor och resort överallt, alla stränder var privata och man behövde betala för att få beträda dem och väldigt dyrt. Det blev tre dagar på Phu Quoc där vi hittade en fin vit korallsand och vackert vatten vi kunde bada i, moppeturer där vi körde vilse och två aggressiva hundar jagade bort oss på sandvägar, lervägar som vi nästan fastnade i på väg till vad vi trodde kunde vara lite mer oupptäckta delar och försäljare på marknader som ville lura oss för att vi var turister. Inte den bästa starten på Vietnam! Men bättre blir det. Vi tog oss till staden Can Tho efter det där vi stannade i fem dagar. Carolina var sjuk en dag och Christian åkte då runt själv på moppeäventyr. När Carolina blev frisk utforskades delar utanför staden. Vi besökte bl.a. en liten blomsterstad där vi på väg dit åkte genom Mekongdeltat som består av små kanaler som kantras av byar, fält och åkrar med mycket växtlighet. Väldigt härligt att se och vi var i princip de enda turisterna på vägarna. Ingen kunde engelska så vi kommunicerade med teckenspråk. Alla var nyfikna på oss och väldigt vänliga. Vi kom fram till den här lilla blomstaden där det var massa plantager bestående av blommor i alla färger och former. Väldigt fint! En annan dag tog vi en tur ut på Mekongfloden för att se de flytande marknaderna som är kända i den här delen av landet. Det var intressant att se hur allt från vattenmeloner till kryddor och djur i bur traderades mellan dessa träbåtar, allt under högljudda tillrop. Vi åt nästan varje dag på en väldigt god vegetarisk restaurang som serverade typiska vietnamesiska rätter där köttet/fisken var ersatta med tofu. Rätterna kom in som nudelsoppor med kryddor och sallad på sidan och så fick man själv lägga i och blanda runt det man ville äta. Mycket gott och smakrikt med alla kryddor! Efter Can Tho tog vi en buss i 16 h till Da Lat. Fortsättning på vårt äventyr i Vietnam följer!

Kambodja

3 mars 2017 - 30 mars 2017

Thailand

2 februari 2017 - 2 mars 2017

Sri Lanka

5 januari 2017 - 30 januari 2017

Nästan en månad på ön utanför indiens östkust

Indien

13 november 2016 - 5 januari 2017

Hej allihopa! Här kommer vi spara bilder och dagböcker från Indien. Varma kramar, Christian & Carolina

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Carolina uppdaterar sin resa