Hemfärd
fredag 19 juli 2013 - Stockholm, Stockholms län, Sverige

Förväntan ligger i luften! Jag trodde att det skulle vara sorg och saknad, men det är Förväntan och nervositet. Efter några dagar i Tokyo är det faktiskt lite skönt att resa vidare. Att 'vidare' just nu är hemåt, känns faktiskt avlägset och främmande. Men det kanske sjunker in. Jag har

Palats & Kryssning
torsdag 18 juli 2013 - Tokyo, Hachioji, Japan

En kort tripp till det kejserliga palatset. Vackra trädgårdar, ståtliga murverk med vallgravar och dammar. Till lunch kom vi på iden att ta en lunchkryssning så vi tog tunnelbanan och vid nästa byte insåg vi att det var ett nytt färdmedel som skulle ta oss till Tokyo Waterfront. 'Tokyo

Hombu dojo
tisdag 16 juli 2013 - Tokyo, Hachioji, Japan

Nostalgi... Sovmorgon, missade frukost på hotellet. Gick till Yoshinoya, där vi så ofta åt frukost 2010, när vi var i Tokyo. Samma upplevelse. Tack Yoshinoya för att du finns. Sedan till Palatset. Det brukar vara stängt på måndag och bore då vara öppet nu, en tisdag, men det var ju

Del 3
måndag 15 juli 2013 - Tokyo, Hachioji, Japan

Del 1: Okinawa Del 2: Kagoshima Del 3: Japan railpass söderifrån upp till Tokyo. Del 4: Tokyo. Nu är vi alltså i Tokyo. Nu är det slut på den förbokade deken av resan. Nu kan vi mer ta dagen som den kommer. 2 pass träning återstår annnars inga måsten. Vi kan t.o.m ta sovmorgon om vi

Shopping

Vi vaknade upp till ett mulet Tokyo, som snart klarnade upp. Vi började med att åka till helgedomen Asakusa Kannon. Vackert, men snart tog shoppingen överhanden. Marknadsgatorna sträcker sig vida omkring i olika riktningar. Över 30 grader är varmt att shoppa i men vi bet ihop, tog en glass

Kachikachi
söndag 14 juli 2013 - Fuji, Shizuoka prefektur, Japan

I dag skulle vi ha tagit oss en bit upp på Fuji, till 5:e nivån hade vi tänkt oss. Så vi började som sig bör med ett dopp och en meditation på Onsen i utomhusbaden. Frukostbuffen var stor och utsikten fantastisk, Fuji-san bredde ut sig i all sin prakt och vi hade fönsterbord. Kan det bli

Fuji-Q Highland
lördag 13 juli 2013 - Fuji, Shizuoka prefektur, Japan

Fuji-Q Highland En kopp varmt te på rummet på morgonen sedan tvagningsritualerna i onsen innan meditation i den varma utomhuspoolen. Efter frukost tog vi linbanan ner till sjön Ashi, som ligger mellan bergen på ca 900 meters höjd över havet. Över sjön tog vi ett sjörövarskepp, lite i

Vackra Hakone

Shinkansen från Kyoto till Odawara, där vi köpte Hakone-freepass, så nu pausar vi användandet av Japan-Railpass ett par dagar. Tåg (romancecar) till Hakoneyumoto. Den här helgen är en speciell helg i Japan. Måndagen kallas Shi-day. Det är en röd dag i almenackan för rekreation.

Himeji Slottet
torsdag 11 juli 2013 - Himeji, Hyogo prefektur, Japan

Shinkansen från Kyoto till Himeji. Det största och häftigaste slottet i hela Japan. Nån som säger emot? Tyvärr så håller de just nu på att restaurera det så hela huvudtornet är inklätt så att de kan byta tak och renovera väggar. Vi fick se hur de går till väga. Kul att se. Vi gick

Gion
torsdag 11 juli 2013 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Efter att ha gått runt på Himeji en stund, köpt lite suvenirer och ätit glass var det dags att återvända till Kyoto. På vägen tillbaka till shinkansenstationen fick vi se ninjaglass. Kafeägaren klädd till ninja poserade gärna för min kamera. Shinkansen tillbaka till Kyoto. Vi tog en

Nettan&Petri i Japan

23 juni 2013 - 20 juli 2013

Först några dagar i solen (eller monsunregn) i lugn och ro på Okinawa, därefter följer ett svettigt träningsläger i ca 30 graders värme. Flyg till Kagoshima, södra delen av det Japanska fastlandet. Här lämnar vi sedan den svenska truppen för två veckor på tu man hand på en upptäcksresa mot Tokyo. Det ska bli underbart!

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anette uppdaterar sin resa