Vilnius

Too cold to hold, too hot to handle
tisdag 7 maj 2019 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Vaknade den första morgonen i Vilnius förkyld. En härlig förkylning som började i påskas har hängt med till andra sidan Östersjön för att göra en stark comeback. Så det blev ett besök på apoteket efter frukost för att införskaffa nässpray och värktabletter. Vi hade lite tänkbara

Kakihara i Mare Nostrum
East is east
måndag 6 maj 2019 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Resan österut tog sin början redan kl 07.12 på den svenska västkusten. Två timmar tåg till Kastrup(som förflöt fort då jag tittade på senaste avsnittet av Game of Thrones) för den obligatoriska reseölen i form av en Tuborg(hvergang!) innan planet lyfte mot Kaunas i Litauen. Det var

Kakihara i Mare Nostrum
Sammanfattning av Litauens huvudstad
lördag 27 april 2019 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Årets resa med I gick till Vilnius. Bil ner till Kastrup och flyg därifrån. Taxi till hotellet, som heter Narutis och är *****. Rummet var därefter: Stort, fint och mängder med tvålar och shampo (ni som förstår, ni förstår).Med i sällskapet fanns också B och E, som delade rum.Under

Ewa Och Magnus Sten
esmj i Till Vilnius
Senast aktiv - från Palma de Mallorca, Balearerna, Spanien
Stadstur
onsdag 19 juli 2017 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Efter en stadig frukost begav jag tillsammans med min guide Mindagaus ut på en 3 timmar lång stadsvandring, där jag förevisades dom viktigaste platserna såsom Catheralen, Universitetet, Stadshuset, Ghetto och Uzupis, för att nämna några. Till Lunch åt vi Cepelinai en av deras

Ankomst/arrival/llegada
tisdag 18 juli 2017 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Lämnade ett soligt Hudiksvall tidig om morgonen för att ta tåget ner till Arlanda. Tåget gick på räls och var framme i rätt tid. Passade på att äta och dricka lite på SAS Loungen innan det bar iväg med lilla SAS-planet. På planet serverades kall grillad kycklngfile med en rätt god

lively Lithuania
söndag 19 juni 2016 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Inside the European Union there are no border controls to speak of and we soon rolled through the Lithuanian countryside, the weather improving by the hour. Lunch was prepared at the Hill of Crosses, where literally hundreds of thousands of crosses large and small have been erected. How the

Sanna Wiklund
charis i East Europe Expedition
Senast aktiv - från Vasa, Finland
Kallblåst!
måndag 6 juni 2016 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Vilodag. efter en stadig frukost och kort vila, körde vi ut till Trakai, platsen där Vilnius grundades. Först en liten runda i Vilnius och sedan ut på vägen. Idag var det kallblåst och +12,5 grader, inte speciellt lockande till vare som mcturer eller fika på uteservering. Körde bara igenom

Lars-Erik Holmberg
Potasvirja i Poltava 2016
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Stekt palt i Vilnius!
söndag 5 juni 2016 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Lite kyligt på morgonen när vi lämnade ett Daugavpils som slickade såren efter kvällens jättefest. Tusentals människor festade till långt fram på natten. Här kan det passa att nämna om hur vi upplever kynnet och mottagandet i de baltiska länderna. Man är generellt butter och

Lars-Erik Holmberg
Potasvirja i Poltava 2016
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Härliga Vilnius
måndag 1 februari 2016 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Det är bara 3 år sen vi var i Vilnius senast och så stor är inte staden att det finns jättemycket nytt att upptäcka. Vilket gett oss några sköna dagar att bara gå omkring och se vad vi redan sett, ta det lugnt, och njuta av tillvaron. Det enda nya var att vi gick upp på kullen bakom vårt

Årets första inlägg
söndag 24 januari 2016 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

En ledig helg, så jag tänkte att jag loggar in och skriver lite. Hör ju inte till vanligheterna längre direkt. Men iallafall. Ett nytt inlägg skall jag väl lyckas få ihop. Allt som oftast så har jag skrivit att det inte händer så mycket, så det finns inte så mycket att skriva om. Men

T
stommik i Balt, Balt, Baltikum.....
Mare Nostrum

6 maj 2019 - 16 maj 2019

Resa på östra sidan av vårat gamla innanhav. Börjar i Vilnius, vidare till Riga och Tallinn för att avsluta de tio dagarna i de forna stormaktsrikets Sveaborg i Helsingfors.

Till Vilnius

23 april 2019 - 27 april 2019

Årets resa med jobbet går till Litauens huvudstad.

Semester Holiday 2017

18 juli 2017 - 28 juli 2017

East Europe Expedition

16 juni 2016 - 9 juli 2016

From the Baltic via the Black to the Mediterranean Sea - the Eastern fringe of Europe awaits!

Poltava 2016

30 maj 2016 - 2 juli 2016

Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.

Vilnius 2015

19 oktober 2015 - 23 oktober 2015

12 september 2015 - 14 september 2015

31 augusti 2015 - 4 september 2015

Ja, nu var det åter dags för den årliga tjej resan som går till en av de Baltiska länderna nämligen Vilnius, Litauen. Resenärer: Anita, Lotta, Inger, Majlis, Kickan, Dorith, Berit och jag.

Igen till Vilnius för SAS-poängen

27 januari 2016 - 31 januari 2016

Några tusen av Ewas Eurobonuspoäng var på väg att försvinna så det var dags att boka resa för dem. Och Vilnius är ju alltid trevligt.

Sydöstra hörnet av Östersjön...

13 maj 2013 - 29 maj 2013

Börjar med flyg till Riga sen runt med bil och tåg i Lettland sen tåg runt Litauen och ner mot Warszawa och sen Berlin-området.