Istrien

Vi har förflyttat oss norrut!
torsdag 18 juli 2019 - Poreč, Istrien, Kroatien

Efter 3 nätter i centrala delen av den gamla staden Pula med härliga bad & god dryck och mat så har vi tagit oss norrut till Porec. Boendet här är helt annorlunda än boendet i Pula. Här har vi en lägenhet, eller del av en villa med egen uteplats med grillmöjligheter & vinrankor i

Dag 3 - Framme i Pula!
måndag 15 juli 2019 - Pula, Istrien, Kroatien

Jag vill börja dagens rapport med att be om ursäkt för felstavningar, syftningsfel och eventuella felaktigheter i enheter. Men jag litar på er intelligens och slutledningsförmåga att ni löser detta och fattar innebörden. 😊😉Tredje etappen kunde inte börja bättre än att få ta del av

Sista kvällen i Pula
söndag 15 juli 2018 - Pula, Istrien, Kroatien

Middag i solnedgång och skrålet av Kroater som tutar efter silvret i fotbolls-VM. Kan tänka mig att det festas ännu mer i centrala Pula, vid ”Colloseum” där matchen visades på stor bild. Vi såg när de höll på att sätta upp det när vi var där i förrgår. Amfiteatern i Pula eller

Så landade vi i Kroatien
fredag 13 juli 2018 - Pula, Istrien, Kroatien

Igår landade vi där vi ska tillbringa kommande fyra dagar. Lägenheten är bra, men wi-fi skit som Calle uttrycker det. En vända vid poolen och dopp i Adriatiska han vi med innan vi drog iväg och handlade lite mat och frukost.Igår fin kväll på balkongen med plump och egen lagad middag -

Resans andra del vid Medelhavets strand
måndag 5 juni 2017 - Vrsar, Istrien, Kroatien

Nu styr vi mot Medelhavet. Det vi hittills har sett och upplevt av Kroatien är mycket positivt. Trevliga vänliga människor otroligt rent överallt. Landskapet vi färdades igenom magiskt vackert.Framme vid campingen , en stor nyrenoverad, får vi en super platsade havsutsikt åt båda håll. Vi

GunLei i Utforska nya länder
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Första delen av resan bland berg och vattenfall
söndag 4 juni 2017 - Vrsar, Istrien, Kroatien

Första övernattningen i Malmö.Sen styrde vi genom Danmark  mot Gedser och färjan till Rostock. Hamnade på en naturcamp vid Malchow. Där träffade vi Björklingebor med gemensamma bekanta till oss.Tredje dagen blev en kortis. Kom till campingen tidigt och fick plats alldeles vid flodkanten av

GunLei i Utforska nya länder
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Dag 8 Dubrovnik - Rovinj
fredag 10 juni 2016 - Rovinj, Istrien, Kroatien

70mil bakom oss idag. Vi åkte vid 0830 o var framme ca 1745. Då hade vi en paus där vi fyllde kropp o bil med bränsle. Här blir vi i två dagar sedan Venedig. Campingen vi bor på heter Polari och är fin samt väldigt stor.

Christian Rovik
Christian_Maria i Husbil till Kroatien 2016
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige
Tillbaka på dagboken
måndag 31 augusti 2015 - Vrsar, Istrien, Kroatien

Verkar som dagboken vaknat till, hoppas det går att publicera detta. Vi solar, badar, slappar och promenerar. I morgon ska vi dra vidare till Krk. Vädret är och har varit perfekt, lagom varma dagar (från kl 11-15 sitter vi vid bilen i skuggan) kvällarna är behagligt varma ca 24 gr inne i

Ove Gustafson
Ovegeson i Kroatien 2015
Senast aktiv - från Krk, Primorje-Gorski kotars län, Kroatien
Framme
onsdag 26 augusti 2015 - Vrsar, Istrien, Kroatien

Nu har vi anlänt till Kroatien. Kom hit på tisdag 25. Stannade till på första campingen vi kom till men hamnade i vad som mera var ett "martenstivoli" än en camping, musik och karuseller blinkande neonljus. Vi somnade till slut av ren utmattning. Vi körde från Tfors till Helsingborg och

Ove Gustafson
Ovegeson i Kroatien 2015
Senast aktiv - från Krk, Primorje-Gorski kotars län, Kroatien
Kattpensionat i Porec
onsdag 17 juni 2015 - Rovinj, Istrien, Kroatien

Efter gårdagens soliga dag, då flera av familjens medlemmar såg ut som kokta "lobsters", så tog vi shuttle-båten in till Rovinj. Oslagbart vacker vy när man anländer. Promenad i gränderna innan vi till slut valde restaurang. Fullt med folk, men det var knappast för maten. Ynglingarna valde

På bilsemester i Europa med en Hyundai Kona Electric

13 juli 2019 - 24 juli 2019

Vi ska se hur det fungerar att bilsemestra med en elbil i Europa under ett par veckor. Resan söderut kommer att gå via Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien. Utvärdering av hur laddinfrastrukturen funkar i de olika länderna. Hur ser det ut med energiförbrukningen på de olika vägarna? Har Hotellen destinationsladdare eller snabbladdare? Det blir också lite tips på trevliga ställen längs med vägen.

Chrimmarins roadtrip 2018

8 juli 2018 - 8 juli 2018

Vi tar bilen mot Kroatien via Polen och Auschwitz, sen styr vi kosan dit vi känner för.

Utforska nya länder

19 maj 2017 - 18 juni 2017

Naturupplevelser, lata dagar, god mat och mycket vin

Husbil till Kroatien 2016

3 juni 2016 - 18 juni 2016

Tanken är att vi skall ta oss fortast möjligt till Dubrovnik, för att sedan köra i semestertempo längs kusten hem. Vi startar hemifrån 3 Juni med båten till Rostock från Trelleborg. Den skall vara framme 18.00 så då blir det några mil innan läger för natten. Dag 2 satsar vi på att komma en bra bit in i Österrike för att sedan dag 3 nå Dubrovnik. Vi får se hur dessa planerna står sig i verkligheten... Den som vill läsa mer om Kroatien kan med fördel titta på: http://www.expressen.se/allt-om-resor/bilsemester/upptack-stekheta-kroatien--det-har-far-du-inte-missa/

Kroatien 2015

18 augusti 2015 - 19 augusti 2015

Håller på att städa och kolla allt i husbilen. Har servat med oljefilter och byte motorolja. Bytt luftfilter, bytt växellådsolja, möbelpolish på alla träytor inne, tvättat solpanelen och stora takluckan (svalorna har skitit på taket). I morgon eftermiddag ska vi börja lasta in kläder, mat och allt annat som behövs. På torsdag efter frukost och hundpromenad åker vi. Vi kommer att ta färjan mellan Helsingborg-Helsingör på fredag morgon rakt genom Danmark och färja Rödby-Puttgarden under fredagen om det går som vi tänkt, annars så ändrar vi planerna efterhand. Har tänkt försöka komma genom Tyskland utan att köra för mycket motorväg. Tar lite längre tid men det finns många små vackra städer och byar att stanna i eller bara köra sakta och titta. Vi har tänkt att använda ca en vecka på resan ner till Kroatien, lessnar vi småvägarna blir det autobahn.

Familjen Griswalds i Europa

11 juni 2015 - 25 juni 2015

Ingen trip för den late, utan i sann Gandalf-anda är resan späckad med aktiviteter... Minst 3 alptoppar ska vi hinna med att bestiga!

Tre på en gång - Italien, Kroatien och Slovenien

24 april 2015 - 3 maj 2015

Upplevelser, avkoppling, god mat och dryck med goda vänner.

På efterlängtade vatten

30 augusti 2014 - 6 september 2014

Båtresa i Kroatien

Italien och Kroatien

11 juli 2014 - 13 augusti 2014

Tyskland, Slovenien, Italien och Kroatien blir det i år.

Pizza och pasta

4 september 2013 - 2 oktober 2013

Prata italienska, äta mat, dricka vin, bada och hälsa på släkt :D