Entebbe

Ekvatorn mm
fredag 12 februari 2016 - Entebbe, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Uppe med tuppen för att få i mig frukost innan det bar av söderut. Förvånansvärt nog så var frukosten klar när jag kom ner. Deras frukost är god men bäst av allt är deras färskpressade citronjuice och passionsfruktsjuice, såååå goda! När frukosten var nere så var det snabb

Lotta Carina
LottaochCarina i Gorillor i Uganda
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Hej då Afrika!
måndag 26 januari 2015 - Entebbe, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Sista dagen i Afrika ?? vi åt en sista bussfrukost som var klar 5 minuter innan matlaget egentligen skulle börja göra frukosten... Förmiddagen ägnades åt packning, städning av bussen (okej, det var bara Henrik som städade...) och att klaga på att vattnet var slut på campingen = stopp i

Isabella Vescovi
rosagorillor i Fantastiska Afrika & Asien
Senast aktiv - från Ubud, Bali, Indonesien
Flyttkaos och gråtkaos
lördag 18 oktober 2014 - Entebbe, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Hej! Just nu är vi tillbaka i Entebbe, där Ugandas nationella flygplats ligger, för att om några timmar hämta upp det gäng svenskar vi ska spendera resten av resan med här. I förrgår hade vi stora flyttardagen på skolan! Vi flyttade biblioteket upp till datorsalen så att de två

Åska, regn och förberedelser för savannen.
onsdag 20 november 2013 - Entebbe, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Idag visade sig regnperioden från en av sina starkaste sidor. Det har bokstavligen VRÄKT ned under större delen av dagen, och inte nog med det - åskan har legat som ett lock över staden. Inte förrän kring kl. 16 kunde jag ta en långpromenad runt Entebbe. Mina avslutande dagar här i Uganda

Skolbesök med kanadensisk fotograf.
onsdag 13 november 2013 - Entebbe, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Gårdagen avslutades ruggigt västerländskt, med pizza, öl och gött snack om safari och hockey med två kanadensiska biologseniorer. Vi var ett stort sällskap på nio kanadicker och jag - the sweet Swede. Det var en neat tillställning, helt enkelt! Idag lämnade seniorerna African Roots, men

Dinosauriejakt, "riktigt" kaffe och jackfrukt med kanadensare.
tisdag 12 november 2013 - Entebbe, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Klockan ringer i mörkret. Klarvaken redan före signalen. Jag sitter upp. Väntar. Längtar. Halsar snabbkaffe. Charles - chauffören - är redo med bilen. Jag hoppar in. Vi åker ut i ingenmansland. Fullt med folk vandrar till sina sysslor. Det dagars. Jag och Charles åker över kullarna. Genom

Intervjuer och nationalrätt.
fredag 8 november 2013 - Entebbe, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Efter att ha efterforskat på lämpliga skolor att besöka skjutsade Anna mig tidigt i morse till den första - en kommunal skola, endast tio minuters gångväg från African Roots. Det hela resulterade i min första intervju, med historieläraren Alex. Jag var ruggigt nervös inför intervjun, men

Arbetsdag.
torsdag 7 november 2013 - Entebbe, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Endast med undantag för promenad och lunch i Entebbe Town, har den här dagen inneburit arbete. Min intervjuplan har blivit godkänd av personalen här på African Roots och imorgon bitti bär det av till den första skolan för att se om jag kan genomföra en intervju där. Anna som arbetar här,

Walk of Life.
tisdag 5 november 2013 - Entebbe, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Från och med i tisdags fungerar min mobil. Jag behövde dock ordna ett nytt simkort och givetvis en laddning med samtalspengar. Därav har jag ett annat nummer än det jag angav innan jag åkte. Sms:ar det till berörda när tid finns. I tisdags vandrade jag och Herma runt hela Entebbe, med start

En lånad penna, en ny vän och lite dramatik.
måndag 4 november 2013 - Entebbe, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Marginellt utvilad och nyduschad är jag nu incheckad på African Roots och därmed på plats i Entebbe. Jag röker min kvällspipa tillsammans med de nya ljuden, de nya lukterna och den relativt höga värmen. Jag har träffat en nederländska som stannar i Uganda fem dagar för att sedan ta

Gorillor i Uganda

11 februari 2016 - 15 februari 2016

Är man i grannlandet och jobbar så bara måste dessa upplevas...magiskt!

Fantastiska Afrika & Asien

10 januari 2015 - 28 maj 2015

Ris, tempel, handsprit, bussar och malariatabletter, det här kommer bli fint :D

Uganda 2014

12 oktober 2014 - 2 november 2014

Så var det snart dags för den årliga resan till Uganda och Ssenyange Education Centre! Vi (Matilda o Linus) reser ner några dagar före våra medresenärer i Ssenyangeresan och den 18 oktober möter vi upp gruppen i Entebbe. Vi ska i vanlig ordning hinna med en hel del administrativt arbete på skolan, se vad nuvarande volontär Lisa arbetar med, ha finaler i fotbolls- och netballsturneringen, ha läskfest och en massa annat.

Fältstudier i Uganda

3 november 2013 - 24 november 2013

Jag åker till Uganda för att i första hand undersöka hur undervisning, framförallt, på junior high school ser ut där. Kortfattat innebär detta att jag, genom intervjuer med lärare och observationer under lektioner, utgår från begrepp som, exempelvis, "livslångt lärande", "vardagslärande" och "metakognition". Syftet är att jämföra resultaten med en liknande svensk studie och vidare lyfta nya typer av diskussioner kring undervisning och lärande. Förutom att genomföra min studie passar jag på att åka runt i landet och titta på djur och natur, historiska platser och annat intressant. I den här dagboken hamnar mina allmänna intryck, speciella upplevelser och övriga erfarenheter av Uganda. Ya kupendeza mwendo!

Uganda 2013

14 oktober 2013 - 2 november 2013

Så var det dags för den årliga resan till Uganda och Ssenyange Education Centre! Vi (Matilda o Linus) reser ner några dagar före våra medresenärer i Ssenyangeresan och den 19 oktober möter vi upp gruppen i Entebbe. Vi ska i vanlig ordning hinna med en hel del administrativt arbete på skolan men även vara med och arrangera den största fest vi någonsin varit gäster på, ca 1000 personer är inbjudna! Vi firar då att det är 10 år sedan det svenska samarbetet startade.

Uganda - Kenya - Tanzania

29 juni 2013 - 31 juli 2013

Volontär och gorilla trakking i Uganda, Safari runt Nairobi och haiking på Kilimanjaro och sol, bad & dykning på Zanzibar.

African trip

22 februari 2013 - 2 maj 2013

Östafrika

7 januari 2013 - 17 mars 2013

ALG i Uganda 2012

21 oktober 2012 - 11 november 2012

Det här är ett Athenaprojekt genom Internationella programkontoret, där Anders Ljungstedts Gymnasium i Linköping har ett utbyte med St Joseph's Technical Institute i Kisubi, Entebbe. Projektet omfattar 16 elever och 4 lärare från vardera skolan samt vår rektor. Nu i oktober reser vi till Entebbe för att sedan ta emot våra ugandiska vänner i början av nästa år.

Uganda, Africa

19 oktober 2012 - 3 november 2012

Kommer med all säkerhet att bli en resa med minnen för livet.