Central Region

Besök i Kampala o eftermiddag vid poolen
fredag 18 januari 2019 - Kampala, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Idag var det sen frukost, inte förrän 8.30, men jag var uppe tidigt o gick upp till receptionen redan runt 6 o försökte få iväg inläggen jag samlat på mig. Vi hade bara lagt på presenningen halvvägs igår för att det skulle vara mer luftigt men under natten blåste det upp o den blåste

Ekvatorn o sen Kampala
torsdag 17 januari 2019 - Kampala, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Jag vaknade tidigt o gick upp på toa. Satt sen uppe i drygt 1 timme innan det var frukost. Benny o Thomas var också uppe. Efter frukosten så skulle de flesta iväg på en safaritur med bussen. Jag, Anne-Marie, Benny, Malin, Thomas, Ulla o Svante stannade kvar. Vi hade tagit ner presenningen o

Kampala 3-4 jan
fredag 4 januari 2019 - Kampala, Central Region, Jamhuri ya Uganda

3 janEn lugn fm på campen innan vi reste till Kampala på em.Resan dit tog 2,5h men var ändå ganska behaglig då det var svalare pga lätt regn!Vi bor på Red Chilli Resort som har egen pool! Större delen av kvällen tillbringades vid poolen då det var pizzakväll! Blev rejältmyggbiten vid

Sista dagen
onsdag 30 maj 2018 - Kampala, Central Region, Jamhuri ya Uganda

På onsdagen träffades några i projektet för att sammanfatta veckan och hur vi går vidare. Vi checkade ut och begav oss sedan till Kampala för lunch och lite shopping. Kampala, som är Ugandas huvudstad, är betydligt med utvecklad än andra tätorter i landet. Det var mycket som var bättre

Gymnasiebesök, projektmöten och avsledsmiddag
tisdag 29 maj 2018 - Mukono, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Tisdagens aktiviteter bestod av ert möte med elever och lärare på ett gymnasium. Det blev starten på ett samarbete kring UF-företag. Vi fick även var med på en kemilektion.vi besökte även en låg- och mellanstadie skola som hade en utställning av saker de skapat med material som de hittat

ungdomsprojekt och sjukhusbesök
måndag 28 maj 2018 - Mukono, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Måndagen var det än mer kaos i trafiken än vanligt pga av att skolorna började efter ett 4-veckors lov. Vid nio blev vi upphämtade och körde till ett projekt för unga kvinnor som blivit tidigt gravida och/eller varit utsatta för våld. Det var en inhängnad gård med flera hus där de fick

Gudstjänst, simskola och studiebesök
söndag 27 maj 2018 - Mukono, Central Region, Jamhuri ya Uganda

På söndagen fick vi en välbehövd sovmorgon. Tonny bjöd med oss till gudstjänst kl 10 där tre Ugandiska ungdomar anslöt sig och sedan gick vi runt på marknader kring hotellet. Det var en speciell känsla att vara mitt bland allt som vi hittills mest sett genom bilrutan. Massor med frukt av

Växtförädling, skolbesök och studioinspelning
fredag 25 maj 2018 - Mukono, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Det bästa med att ingen är i tid är att en kan skriva lite här när vi väntar. Fredagens äventyr började på ett agricultur center (odlingscenter), där de förädlade olika växter för att få fram dess bästa egenskaper. Vi fick bl.a. se kaffeplantage, avokado- och bananträd samt

Studiebesök och musikföreställning
torsdag 24 maj 2018 - Mukono, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Torsdagen började med en tur till ett ställe som skulle bli marknadsplats för unga säljare. Vid sidan av detta projekt så har Rotaryklubbarna i Mukono och Vimmerby ett samarbete för att färdigställa denna marknadsplats. Tanken är att ge unga en förutsättning till att tillverka och sälja

Möten och välkomstmiddag
torsdag 24 maj 2018 - Mukono, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Onsdagen inleddes med ett välkomstmöte hos Borgmästaren på Mukonons stadshus. Borgmästaren är en del av styrgruppen tillsammans med politiker och tjänstemän från båda kommuner. Ett av Vimmerbys kommunalråd (vi har två) är också med på resan. Ett flertal välkomst- och tacktal

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

7 januari 2019 - 11 februari 2019

Först reser jag med Rosa Bussarna till Rwanda och Uganda. Besöker Bergsgorillorna i Uganda. När denna resan är över, 22 januari, så åker jag inte hem utan flyger till Malawi för att återse byn Lifuwu och mina vänner där. Ska volontärarbeta med Help2kids igen.

Bergsgorillor i Rwanda & Uganda med Rosa Bussarna

19 december 2018 - 6 januari 2019

Äventyr och safariresa med Bergsgorillorna som huvudattraktion.

Utbytesprojekt i Uganda

22 maj 2018 - 31 maj 2018

I drygt en vecka kommer jag tillsammans med två kollegor, tre ungdomar och två kommunpolitiker att vara i Mukono som ligger utanför Kampala i Uganda. Det är ett treårigt utbytesprojekt finansierat av ICLD som jag är med i genom mitt jobb som ungdomssamordnare. Målet med projektet är att göra insatser i både Mukono och Vimmerby kommun för att minska ungdomsarbetslösheten. Förmodligen är schemat för veckan fullspäckat med arbetsmöten och utflykter och det kommer inte finnas mycket tid att skriva. Jag tänker ändå att jag kan dela med mig lite av resan här om det finns tid.

Uganda & Kenya

16 mars 2017 - 27 april 2017

Min vän Linnea och jag åker till Östafrika för att praktisera som blivande barnsjuksköterskor på ett sjukhus i Kampala, Uganda i 4 veckor och därefter 2 veckors äventyr i Uganda och Kenya! Ska äntligen få uppleva Afrika, galet :-) Också hoppas vi att denna resdagbok faktiskt har blivit bättre och kommer att fungera hela resan..!

Gorillor i Uganda

11 februari 2016 - 15 februari 2016

Är man i grannlandet och jobbar så bara måste dessa upplevas...magiskt!

Äventyr i östra och södra Afrika

27 november 2015 - 9 januari 2016

Några veckors äventyr i östra och södra Afrika.

Dagens u-landsproblem och andra betraktelser

4 oktober 2015 - 20 februari 2017

Spännande version två av Sandra i Uganda!

We did it!

17 augusti 2015 - 16 oktober 2015

A Working Holiday in Ugandan 2015

15 februari 2015 - 3 mars 2015

To Uganda via Ethipoia I went. To particitpate in an exchange program with the Universiyt of Makerere. Since it was work related, travelling will have to take the back seat. I was presenting my research and also holding class in Global Marketing But hey, the experience of just being there was great. Trying african food, experience tropical weather, and fighting with Mosquitoes and Malaria

Fantastiska Afrika & Asien

10 januari 2015 - 28 maj 2015

Ris, tempel, handsprit, bussar och malariatabletter, det här kommer bli fint :D