Canyoneering, fiske, dykning Pangsama Beach

Hej igen.Canyoneering alltså, vad är det? Vår lokale bekant i Cebu, Kurt, hade som sagt tipsat oss. Han har själv varit där flera gånger. Canyon är ju engelska för dalgång eller ravin, och Kawasan Falls vid Badian är några läckra vattenfall som denna dalgång/ravin med en forsande flod

Cabilao och resan till Moalboal
söndag 9 december 2018 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Cabilao Island bjöd efter dykning och snorkling på ytterligare några jäkligt långsamma och avkopplande dagar. Det som började med bokning först bara för en natt blev 3 nätter och sedan ytterligare 2 då det gick en billig färja från ön på lördagen. 140 pisos var istället för 2500

När filippinerna levererar...
torsdag 2 februari 2017 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

...levererar de med besked! Idag var det dags för canyoneering. En upplevelse som alla talat sig hesa om dess storhet. Trots det var jag inte beredd på hur galet bra det var. Helt klart den bästa upplevelsen på filippinerna. Slår till och med dykningen, vilket var själva anledningen till att

Sardiner, Sardiner och mer Sardiner.
onsdag 1 februari 2017 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Idag var dykdag nummer två. Efter att ha blivit lätt besviken igår hoppades vi på bättre idag. Vi hade planerat för tre dyk och åkte ut till Pescador Island på morgonen med bara ett lätt molntäcke och många solglimtar. Sol är nödvändigt för god dykning och för bra sikt. 15 minuters

Uppe med tuppen och nere med sköldpaddor
tisdag 31 januari 2017 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Resan närmare sig sitt slut allt mer och jag sitter fast på filippinerna. Får jag erkänna att jag inte gillar landet alltför mycket? Det saknas matkultur, eller kultur i allmänhet, och... jag har liksom inte blivit charmad. Mina förväntningar har inte uppnåtts. Kanske var de satta gör

Att få valhajar och nog
måndag 30 januari 2017 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Idag var det äntligen dags. Det jag har längtat mest efter. Resans tänkta höjdpunkt. Valhajar! Upp innan klockan 5 på morgonen för att vara där i tid. Fick förstås inte den ta-med-frukostmacka jag beställt. Detta hostelet skulle inte känna igen service om det så dansade naket framför

fredag 26 december 2014 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

25 dec Hej, Idag hade Isac ont i örat och jag (Anneli) var lite krasslig i magen så vi stod över dykningen. Istället tog vi en tricykel in till stan och gick en stund på marknaden. Vi betalade 10kr returtrip. Hopplöst mycket mer än lokalbefolkningen, men grabbarna försöker övertala mig

Jul
fredag 26 december 2014 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Hej, Igår hade vi en tropisk julafton. Vi började med att ta två dyk, först till Pescador Island där vi dök på en vägg. Det var första gången för Isac. Det var lite strömt men det gick bra. Jag (Jonas) kan tillägga att det är lite läskigt när Isac svävar vid en vägg med en avgrund

tisdag 23 december 2014 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Hej, Vi tänkte fördjupa informationen om resan till Bohol. Det är en ö ca en timmes båtresa från vår. Vi hade beställt en taxi som skulle ta oss runt ön för att vi skulle hinna så mycket som möjligt. Först åkte vi till Chocolate hills, ett 50-tal runda kullar/berg som när dom blir

tisdag 23 december 2014 - Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Filippinerna - Tredje gången gilt

24 november 2018 - 19 december 2018

Resa till Cebu City, Bohl med omnejd.

Första backpackingresan

14 januari 2017 - 5 februari 2017

Min första backpackingresa och första gången jag reser på detta sätt ensam. Ska ta mig fram genom Asien, från Bkk, genom Vietnam, ett snabbt stopp i KL och sedan en vecka på filippinerna.

Filippinerna

13 december 2014 - 8 januari 2015

Dykresa med familjen. 13/12 Växjö - Kastrup - Singapore. 14/12 Ankomst Singapore på kvällen. 15/12 Singapore 16/12 Singapore, Universal studio 17/12 Singapore - Cebu City - Cabilao. Polaris Beach and dive resort 18/12 Cabilao. Dykning 19/12 Cabilao. Dykning 20/12 Bohol, Spökdjur mm. 21/12 Cabilao. Dykning 22/12 Cabilao - Moal Boal. Quo Vadis dive resort 23/12 Moal Boal. 24/12 Moal Boal. Tur till Oslob, Valhaj fm. Tumalog falls em. 25/12 Moal Boal. Planet Action. 26/12 Moal Boal. Dykning 27/12 Twin lakes 28/12 Twin lakes 29/12 Moal Boal. Dykning 30/12 Moal Boal - Malapascua. Evolution 31/12 Malapascua, fm dykning 1/1 Malapascua, em dykning 2/1 Malapascua, dykning 3/1 Malapascua, dykning 4/1 Malapascua - Cebu City. Hotel Cecario 5/1 Cebu City - Hong Kong. Mei Ho House 6/1 Hong Kong 7/1 Hong Kong - Köpenhamn på kvällen. 8/1 Köpenhamn - Växjö

Filippinerna & Singapore

9 april 2014 - 27 april 2014

Första anhalten är fokuset på resan; snorkla med Valhaj utanför Donsol på ön Naga. Sedan flyger vi till ön Cebu och utforskar Moalboal, Apo Island och Siquijor. Sedan bär det av till Singapore i några dagar.

Asien 2014

27 februari 2014 - 6 april 2014

Då var det då dags igen för en långresa till Asien. Vi börjar med att besöka Jonas som studerar på University of Canberra denna termin. Resan dit börjar med en stop-over i Bangkok för att inte utsätta våra kroppar för 20 timmars flygtid i sträck. Det skall bli grymt kul att få uppleva i all fall en liten del av denna kontinent. Därefter blir det ett återseende av Filippinerna vi besökte för fyra år sedan. Där blir det dykning som fyller dagarna. Vill redan nu förvarna om att våra reserapporter dessa veckor nog kommer att vara ganska, hur ska vi säga, … smala. För att få lite knorr på resan beslutade vi oss nyligen att avsluta med några dagar i Ho Chi Minh City, det vi 60-talister minns från Vietnamkrigets dagar som Saigon. Skall bli spännande. Resdagboken.se har vi använt på tidigare resor och vi skall försöka även denna gång. Dock tycks sajten vara ganska seg så vi vår se hur det går. Vill du bli informerad om nya inlägg kan du registrera din epost-adress.

Filippinerna över och under ytan

20 december 2013 - 11 januari 2014

Ett snabbstopp i Bangkok innan jag flyger vidare mot Filippinerna för vandra i norra Luzon och dyka på Mindoro och på olika ställen i Luzon. Hela resan är ganska spontan och planerna kan lätt komma att ändras men det kommer att dykas mycket.

Filippinerna 2013/14

11 december 2013 - 17 januari 2014

Filippinerna 2013

2 september 2013 - 12 september 2013

En resa med sol, bad och en massa dyk i en av klotets bästa marina miljöer för Scubastore diving.

Filippinerna

2 januari 2014 - 28 februari 2014

En halvlång backpackertur med mycket dykning, öliv och natur.

Smekmånad

22 juli 2013 - 25 augusti 2013

En liten resa till Asien!